clear

zoeken

search

Twitch: waar 100 miljoen bezoekers maandelijks 20 miljard minuten gaming bekijken

30 november 2015

YouTube is inmiddels zo ingeburgerd dat je er niet meer al te vaak bij stilstaat, maar toen Google het bedrijf in 2006 opkocht voor 1,65 miljard dollar reageerden veel mensen vol ongeloof. Was het videoplatform werkelijk zo veel geld waard? Dat was het inderdaad. Google schijnt weliswaar nog steeds niet bijster veel aan de advertenties te verdienen maar voor 2015 wordt een omzet verwacht van 8,2 miljard dollar. Of zoals Emerce het fijntjes stelt: “in 2017 moet het totaal uitkomen op 13 miljard dollar. Dat is al bijna de volledige opbrengst van de muziekindustrie in 2014”.

Dan Twitch. Dat is een populair platform waar streams van videogames kunnen worden gedeeld en bekeken. De site bestaat nog maar vier jaar, maar werd in de zomer van 2014 gekocht door Amazon, voor 1 miljard dollar. Ook dat klonk als een krankzinnig bedrag, maar voor iedereen die de ontwikkelingen rondom internetbedrijven een beetje volgt kwam het niet meer als verrassing. Bij zulke overnames is het niet langer de vraag of ze gaan plaatsvinden, maar wie het zal doen, en wanneer en voor hoeveel. Meestal draait het dan uit op 1 van de 4 grote partijen uit de Westerse wereld, in dit geval dus Amazon, dat ook maar blijft groeien en investeren.

Ik ben dol op gamen, maar voel nooit de behoefte daar iets van te streamen, of om te kijken naar de kunstjes van anderen. Ik heb Twitch mede daarom altijd bewust links laten liggen. Het komt wel eens voor dat ik op zoek ben naar tips en trucs voor een game, maar dan vind ik op YouTube doorgaans meteen wat ik zoek, zelfs als een game nog maar een paar dagen op de markt is. Maar nu heb ik me toch maar eens geregistreerd bij Twitch, omdat ik gewoon eens wat meer wil weten van die site als community. Want dat is Twitch dus ook gewoon, met alle mooie en lelijke dingen die daar bij horen. Ik citeer uit het boeiende artikel The Serial Swatter van New York Times Magazine:

It can be hard to explain Twitch to nongamers. The site is a lot of different things — a fast-­growing online community, an interactive TV universe, a Wild West of frenzied entrepreneurialism — but at its core, it’s a place where people watch other people play video games. If you don’t understand why anyone would want to do that, you’re not alone, but there are tens of millions of young people who would rather spend two hours on Twitch than endure two minutes of an N.F.L. game or The Big Bang Theory. 

en

Only four years old, Twitch already has 100 million viewers who consume 20 billion minutes of gaming every month. According to one 2014 study, Twitch is the fourth-­most-­visited site on the Internet during peak traffic periods, after Netflix, Google and Apple and above Facebook and Amazon. (Amazon bought Twitch in 2014 for about $1 billion, all of it cash.) And there is money in it for the gamers themselves, called “streamers”: Fans can subscribe to channels for extra access, or they can send donations of any amount. Streamers with modest followings can make respectable incomes — hundreds or thousands of dollars a month — and the very top streamers are getting rich.

Fascinerend. Ik vraag me dan vooral af hoe de mediaconsumptie van dit soort doelgroepen zich de komende jaren verder zal ontwikkelen, en welke invloed dat weer zal uitoefenen op het aanbod van andere media. Dat is toch gewoon interessant om te volgen? Ik lees regelmatig over de afname in het gebruik van oudere platformen als Twitter en Facebook en over het ‘nieuwe verlangen’ naar een terugkeer naar ‘slow media’. Die ontwikkeling is zeker herkenbaar, maar het zou me niet verbazen als een en ander ook samenhangt met verschuivingen naar andere platformen. Voor de een is dat Snapchat, voor de ander Twitch. 100 miljoen maandelijkse kijkers, na vier jaar: daar kun je niet zomaar aan voorbij gaan. Ik althans niet meer.

@

2 Reacties

  1. Hetty Boerman schreef:

    Mijn jongste van 8 kijkt vrijwel elke dag filmpjes over gamen ( m.n. minecraft) op youtube. De oudste (16) kijkt regelmatig filmpjes over o.a. GTA, meestal op youtube, soms op Twitch. De middelste (dochter, 13) zit vooral op snapchat tegenwoordig (en instagram), want whatsapp is het niet meer. Ze maakt dan een foto van een muur ofzo als achtergrond, zodat ze daar dan berichtjes op kan schrijven naar vriendinnen (hoe omslachtig, maar ja). Ze hebben weinig met FB of twitter. Het verschuift inderdaad. Ook ons kijkgedrag. We kijken nog nauwelijks gewone tv (hooguit voetbal), maar kijken vooral netflix en via de Kodi. Ik zie hier thuis weinig terugkeer naar 'slow media' maar dat zal ook wel aan ons als ouders liggen.

  2. Dank voor je reactie Hetty. Interessant om te lezen. Het zou mij niet verbazen als veel gezinnen van nu zich in jouw verhaal herkennen.

Reageer