clear

zoeken

search

Auteursrecht vs delen bij Caravannen!

17 april 2014

De deeleconomie en de oude (uitgeef-) wereld blijven botsen. Neem nu het voorbeeld van Minicamping Werendijke. Die camping -met kloostertuin- nabij Zoutelande wordt geëxploiteerd door twee zussen die er samen met hun ouders keihard voor hebben gewerkt om er iets moois van te maken. De dames waren dan ook met recht trots op een lovend artikel over hun werk in het tijdschrift Caravannen!: ze deelden een scan van het artikel op Facebook.

Het tijdschrift pikte dat bericht op. De redactie gaf het bericht een like en deelde het op de eigen pagina. Mooie reclame! De pagina van het blad heeft immers bijna 5000 fans.

Wij wilden het artikel ook graag plaatsen op Veere Dronk, bij Porta Coeli, en vroegen de zussen Dingemanse daarom om toestemming . Zij speelden de vraag weer door naar de uitgever van Caravannen!, Interdijk, die echter géén toestemming gaf. Daar begreep de zussen niets van. Wij ook niet. Het artikel stond toch al openbaar online en het delen door de redactie was toch eigenlijk al een vorm van goedkeuring? De antwoorden van de uitgeverij op die vragen zijn veelzeggend:

Onze redactie ‘liked’ jullie enthousiasme en daarom onze ‘Like’ & ‘toestemming zonder woorden met die Like:-))’ van hetgeen in de vorm zoals het daar op dat moment stond. Wij ook enthousiast! Verder is copyright nou eenmaal copyright en geen vrijgave. Das echt niet krom zoals je voorin de uitgave van Caravannen! kunt lezen. Zonnige groetjes vanaf het secretariaat P.S. Zullen wij jullie nog doosje met extra nummers toezenden?  Ook leuk! :-))

en later:

Copyright is natuurlijk iets speciaals. Daar doen wij ons ‘vak’ ook voor bijvoorbeeld de Caravannen! Zoiets moet zijn eigen gezicht behouden en daarbij is de print waar dit op bewerkt is ook weer ons ‘vak’. Vandaar ook de copyright om het niet 1 op 1 links- en rechts pagina’s te kopiëren of te scannen. Dus een copyright van de pagina’s weggeven kunnen wij niet doen. Het is voor ons ook leuk(er) om de mensen enthousiast te maken om de uitgave in de winkel te kopen.

Probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand die geen onderscheid maakt tussen Facebook en de rest van het web. Of aan iemand die stelt dat online verwijzingen kunnen bijdragen aan een grotere bekendheid van een product, in dit geval een blad. Dat lukt toch gewoon niet?

We respecteren het auteursrecht natuurlijk in dezen, maar daar is ook alles mee gezegd. Deze interpretatie van bescherming slaat gewoon nergens op.

@

Reageer