clear

zoeken

search

Crowdfunding bij het Zeeuws Ministerie van Chocolade & Culinaire zaken

13 november 2013

Marco Adriaanse kwam hier al vaker voorbij. Deze Middelburgse chef is de man die me ooit in Wolphaartsdijk liet proeven waarom sterrenrestaurants hun geld waard zijn. Hij was het ook die twee jaar terug het nieuws haalde met een Zeeuwse truffel, waar hij de hand op had weten te leggen. Marco is een van de mensen met wie ik, met de regelmaat van de klok, een biertje drink. Al een jaartje of twintig. Dat we dat al zolang volhouden heeft niet alleen te maken met de gemeenschappelijke factor dorst; het feit dat we altijd wel iets te bomen hebben speelt daar ook een rol in. We zitten maar zelden om gespreksstof verlegen.

In de jaren 90 was Marco nog een kok in loondienst maar sinds 2003 is hij, samen met zijn vrouw Manon, eigenaar van het puike restaurant Peper en Zout, dat zij een paar jaar later zouden gaan combineren met Mes en Vork. Begin dit jaar besloot het stel echter een geheel nieuwe weg in te slaan: Peper en Zout verhuisde naar het naburige pand en de oude zaak werd getransformeerd tot een winkel in chocolade en streekproducten, met de naam Zeeuws Ministerie van Chocolade & Culinaire zaken. De zaak werd in juli geopend.

Sindsdien hebben we meer gespreksstof dan ooit tevoren. Die zaak loopt namelijk als een tierelier! Natuurlijk werkt Marco ook nog in de keuken van Peper en Zout, maar daar weet hij zich nu wel ondersteund door Remco Elshout. Door die fijnproever aan te nemen creëerde hij de tijd die nodig is om zich de chocoladekunsten eigen te maken. Dat gaat hem uitstekend af. Laten we het erop houden dat de zaak succesvol kwaliteit, service en een arsenaal aan verrassende producten combineert. Met zo’n chocoladelolly als hierboven afgebeeld maak je zelfs mij enthousiast, dat begrijp je wel.

Maar nu tot de kern van het verhaal: Succes leidt soms tot groeistuipen. Dat geldt ook voor het Ministerie. De vraag is groter dan de productiecapaciteit. Dat is uiteraard  een luxeprobleem, maar evengoed een probleem dat om een oplossing vraagt. Geheel in de tijdgeest zoekt Marco de oplossing deze keer onder zijn (potentiële) klanten: hij verkent het pad van crowdfunding. Aan het verspreiden van zijn oproep werk ik graag mee. Ik heb de flyer van het project (PDF) online gezet en ik neem de oproep van de Facebookpagina hieronder over.Lees het en overweeg het. Het is een interessante investering, toch?

Ministerie zoekt Staatsecretarissen

4 maanden na de grote verbouwing & opening kijken we met tevredenheid terug op de start van onze chocolaterie. De reacties doen ons blozen, mensen zijn enthousiast en er is al een behoorlijk aantal dat met regelmaat terugkomt. Het is dus druk, eigenlijk erg druk. Het gevoel dat we moeten schakelen kwam dus al vrij snel. En dat gaan we dus ook doen. Door middel van crowdfunding willen wij nu al een stap maken die we over 1.5 tot 2 jaar hadden beoogd.

Er zijn 4 maatregelen die we gaan nemen:

#1. Een 3e tempereermachine.

Het handmatig tempereren van de witte chocolade is te arbeidsintensief en geeft geen flexibiliteit in het productieproces. De opbrengst van ca. 20 minuten handmatig tempereren is zo’n 6 tot 8kg chocolade. Machinaal met een temperatuur controle tot op een 1/10 van graden Celsius is de opbrengst 24 kg in 12 minuten.

#2. Andermaal een uitbreiding van de bonbonmallen serie’s.

Van 4 of 5 per serie, naar 8. Een mal levert 18 tot 24 bonbons op. Door dit andermaal te verdubbelen wordt een significante tijdswinst geboekt.

#3. Grotere voorraad

Om kosten te besparen, hogere kortingen te bedingen en opgewassen te zijn tegen onverwachte pieken willen wij de voorraden vergroten. Tevens willen wij verder werken aan een veelzijdig aanbod door ook het assortiment uit te bouwen en zo een aantrekkelijk (totaal) pakket te bieden.

#4. Magazijnruimte

Het maken van al dat lekkers & moois is een geweldige kick, maar je moet het uiteindelijk ook opslaan. Zowel een heleboel kleine- als grote opdrachten nemen veel ruimte in. Magazijnstellingen en afsluitbare kratten moeten dit probleem oplossen.

Niet uitbreiden heeft als gevolg dat we op korte termijn niet aan de vraag kunnen voldoen.

Deze investeringen willen wij op een moderne manier financieren door de uitgifte van cadeau- en dinerbonnen, opdat we voldoende geld verzamelen om deze groeispurt vorm te geven.

Wij zoeken:

Deelnemers die 1500.- euro inbrengen voor een termijn van 3 jaar. “Puur”
Deelnemers die 1000.- euro inbrengen voor een termijn van 3 jaar. “Melk”
Deelnemers die 500.- euro inbrengen voor een termijn van 3 jaar. “Wit”

Wij bieden:

“Puur”
Deelnemers die 1500.- euro inbrengen:
4 Cadeaubonnen twv. 12.50 per stuk / per jaar
te besteden bij het Ministerie van Chocolade
&
2 Dinerbonnen twv. 65.- per stuk / per jaar
te besteden bij restaurant Peper & Zout
– Rendement per jaar 12%

“Melk”
Deelnemers die 1000.- euro inbrengen:
2 Cadeaubonnen twv. 15.- per stuk / per jaar
te besteden bij het Ministerie van Chocolade
&
2 Dinerbonnen twv. 40.- per stuk /per jaar
te besteden bij restaurant Peper & Zout
-Rendement per jaar 11 %

“Wit” Deelnemers die 500.- euro inbrengen:
2 Cadeaubonnen twv. 12.50 per stuk / per jaar
te besteden bij het Ministerie van Chocolade
&
1 Dinerbon twv. 25.- per jaar
te besteden bij restaurant Peper & Zout
-Rendement per jaar 10%

Na 3 jaar wordt de inleg terugbetaald, het rendement na elk jaar uitbetaald.

Interesse? Kom langs en schrijf U in op de intekenlijst.

Marco & Manon

2 Reacties

  1. antoinet schreef:

    wat een smaakvol idee!

  2. kikker schreef:

    Creatief ondernemer!

Reageer