clear

zoeken

search

Te verzadigd om te ontdekken

13 juli 2013

Het is een vraag die deze week meerdere malen bij me is opgekomen: hoeveel behoefte is er (nog) aan software die mensen helpt bij het ‘ontdekken’ van media, in welke vorm dan ook? Je ziet weliswaar hele volksstammen muziek, boeken en films ontdekken dankzij de aanbevelingen die binnenstromen via traditionele en sociale media, maar dat werkt in grote lijnen nog steeds zoals het ook werkte in de tijd voor internet. Als je in de jaren 80 een goede plaat hoorde in het café informeerde je naar de naam van de artiest of naar de titel van het nummer en ging je er later thuis of in de winkel mee aan de slag. Nu laat je Shazam of SoundHound er even op los of klik je, als je online bent, op de bijbehorende link. Het web is in die zin vooral een technisch verlengstuk van een ouder verschijnsel dat niet aan kracht inboet: we zijn dol op goede tips.

Maar zijn we ook dol op tips die worden gegeven door software, die zich baseert op ons eigen zoekgedrag of dat van anderen? Volgens mij lang niet altijd. Als ik het betrek op mezelf kan ik in ieder geval constateren dat ik het meestal het liefst zelf uitzoek. Ontdekkingsmodules in bibliotheekcatalogi, bijvoorbeeld, vond ik ooit best een goed idee, maar in de praktijk heb ik er maar zelden gebruik van gemaakt. Die woordenwolken in mijn scherm irriteerden me vooral. Tips zijn nu eenmaal alleen interessant als ze relevant zijn, als ze worden gegeven door iemand die je smaak of interesses een beetje kan inschatten. In het geval van bibliotheken is de vraag of er veel geld zou moeten worden gestoken in ‘ontdekkingsplatformen’ m.i. daarom een terechte. Suggesties op YouTube of Bol.com gebruik ik ook maar zelden, maar ik erger me er evenmin aan, omdat ik de aanbevolen titels herken als goed passend bij mijn interesse. Dat vind ik mooi. Dat ik er nauwelijks gebruik van maak zegt waarschijnlijk meer over mij dan over de kwaliteit van de tips. Ik houd ook niet van radio of van luistertips op Spotify c.s., terwijl ik wel heel veel mensen ken die daar wel van houden. Het is iets, uhm, persoonlijks.

Dat zal ook de reden zijn waarom ik al na een paar minuten besloot dat Lumi niets voor mij is. Lumi, gemaakt door de oprichters van Last.fm, biedt je nieuws op basis van je zoekgeschiedenis. Dat is een interessant concept, maar wat heb je daar aan als je die geschiedenis met de regelmaat van de klok wist met CrapCleaner? Niet zo veel. Ik kreeg vooral artikelen over de NSA en Amazon voorgeschoteld, omdat ik daar deze week relatief veel over heb gelezen. Prima, maar dat ligt dus net achter me. Ik hoef niet nog meer van hetzelfde. Daar komt bij dat er geen enkele Nederlandstalige bron bij zit en, nog belangrijker, dat ik word gedwongen alles tot mij te nemen via de site van Lumi zelf. Daar heb ik helemaal geen zin in. Ik heb al genoeg bestemmingen, als het gaat om nieuws en ontdekken.

Ik sluit niet uit dat het aan mij ligt, maar volgens mij is het verzadigingspunt wel bereikt, op dit gebied. Er zijn al genoeg apps en sites die ontdekken faciliteren. Eigenlijk is er van alles wel genoeg. Meer dan genoeg. Tegen de tijd dat iemand met iets komt dat al die andere toepassingen overbodig maakt kijken we weer wel eens verder.

Gerelateerd:
Wat Google al van je weet voordat je een zoekopdracht geeft
20.000 persoonlijke zoekopdrachten in database Google 
Het impliciete web: we zien wel en anders kijken we wel 
Wat nu weer? Gepersonaliseerde serendipiteit?
Leesadvies met een kronkel: de boekenafrader van Library Thing

@

6 Reacties

  1. Patrick Heemstra schreef:

    Ik kwam het twee weken geleden wel tegen dat een meisje van rond 11/12 de functie "Leners leenden ook" van //www.ontdekdebieb.nl gebruikte.

    En ik weet niet of zij de enige was of dat de de jeugd dit nu meer gewend is om te doen.
    Wellicht is het voor onze generatie geen slimme functie, maar de digital natives zouden hier wel gebruik van kunnen maken.

    Om het dan al af te schieten omdat wij er geen tot weinig gebruik van maken, is misschien niet zo slim. Mocht het verder ontwikkeld worden, kunnen we de volgende generaties er zeker mee helpen.

  2. @Patrick: zomaar afschieten moet je zeker niet doen, net zo min als dat je het niet zomaar moet implementeren. Bij alle toepassingen en widgets zie je over het algemeen dat ze gewoon worden overgenomen, maar lees je maar zelden terug hoe vaak ze nu worden gebruikt, wat ze betekenen voor online vindbaarheid en digitale verleiding enz. Je zou toch denken dat iedereen dat soort statistieken ook goed bijhoudt en dat zulke zaken worden onderzocht, voordat ze worden geïmplementeerd. "Wij" zijn behoorlijk a-typisch als gebruikers, vrees/denk ik, dus dat moet het uitgangspunt inderdaad niet zijn, maar proberen te denken als een gebruiker kan wel al beetje helpen. En meekijken inderdaad, als ze achter het scherm gebruiken. Dat is uitermate leerzaam…

  3. Michael Minneboo schreef:

    Ik kan me goed in de strekking van je blogpost vinden, Edwin. Ik ben zelf een nogal koppige mediagebruiker en zoek graag zelf dingen uit. Ik wil daarbij eigenlijk niet geholpen worden door apps of andere zaken die suggesties doen. YouTube's doorverwijzingen daargelaten, daar zit nog wel eens iets tussen waar ik dan heel blij van word. En tips van vrienden van vlees en bloed waardeer ik zeer. Er is op dit moment heel veel media, misschien te veel, en dan vind ik suggesties eigenlijk vervelend.

  4. @Michael: de grote vraag is dan hoeveel gebruikers als wij er zijn. Zijn we een minderheid of meerderheid? Toch iets om later nog eens wat dieper in te duiken…

  5. Michael Minneboo schreef:

    @Edwin: Dat is inderdaad een goede vraag. Ik gebruik mezelf soms te veel als uitgangspunt als het om mediagebruik gaat en dan kom ik opeens weer mensen tegen die nog nooit van Twitter hebben gehoord of niet op Facebook zitten. En dan denk ik: "O ja.." 🙂

  6. Niets is vanzelfsprekend. Misschien maar goed ook 🙂

Reageer