clear

zoeken

search

Intrigerend vierkant: Curiosity – What’s Inside the Cube?

04 mei 2013

Soms vervloek je als mens je eigen nieuwsgierigheid. Neem nu Curiosity – What’s Inside the Cube? De lancering van dat experiment, zeven maanden geleden, was -gelukkig- aan mijn aandacht ontsnapt maar eergisteren kwam ik er alsnog mee in aanraking door het artikel Molyneux’ Curiosity-experiment bijna voorbij, op Gamer.nl.

Omdat ik het werk van Peter Molyneux altijd wel interessant vind, besloot ik de bijbehorende app toch maar te downloaden en te verkennen. Na een half uur kon ik bevestigen dat The Verge gelijk had, toen het schreef dat ‘het spel’ zowel oersaai als verslavend is. Toch ging ik nog even door, met het wegtikken van duizenden blokjes. Waarom in godsnaam? Ik kan toch ook gewoon wachten tot anderen de klus hebben geklaard?

Het zal mijn nieuwsgierigheid wel zijn. Die beperkt zich niet tot verlangen naar het antwoord op de vraag wat er in de kubus verstopt zit, nee: ik wil ook weten of, en zoja hoe, je het proces kunt versnellen, of dat er per ongeluk toch niet meer is dan de app doet vermoeden. Daar lijkt het niet op. Ook daarom is het niet verkeerd dat team Molyneux heeft besloten het aantal lagen van de kubus te reduceren tot 50.

Curiosity slingerde me en passant ook terug naar 1997, toen Cube uitkwam, een film die bijna net zo merkwaardig is als deze app…en ook draait om -je raadt het nooit- een kubus (vol kubussen). Nu ik de trailer na al die jaren weer heb gezien, wil ik de film ook nog wel eens terugkijken. Leipe shit, die vierkanten.

Quentin: But why put people in it?
Worth: Because it’s here. You have to use it, or you admit that it’s pointless.
Quentin: But it *is* pointless.
Worth: Quentin… that’s my point.

@

Reageer