clear

zoeken

search

Zelf boeken uitgeven: de keerzijde van de medaille

09 september 2012

Als je de berichten over het in eigen beheer uitgeven van boeken een beetje volgt weet je dat er steeds meer succesverhalen opduiken. Zo meldde The Guardian een maand geleden dat er in de bestsellerlijst (eboeken) van de New York Times maar liefst 7 zelf uitgegeven boeken waren terug te vinden en kopte CNN eergisteren Self-published e-book author: ‘Most of my months are six-figure months’. Wie de mooie verhalen wil horen hoeft niet lang te zoeken.

Ik moet toegeven dat ik zulke verhalen met een zekere gretigheid lees. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het uiteindelijk voornamelijk zal gaan draaien om toegang en abonnementsmodellen, en om verdwijnende intermediairs. Tegelijkertijd geloof ik nog wel dat de intermedairs een rol kunnen vervullen als platform of als faciliterend instituut. Mede daarom zie ik ook veel in bibliotheken die fungeren als publicatieplatform voor lokale en regionale uitgaven en schrijvers en volg ik met belangstelling de berichtgeving over initiatieven op dit gebied, zoals de samenwerking tussen Smashwords en bibliotheken in de VS.

In het artikel The Cruel Paradox of Self-Publishing, in The Atlantic, lees ik dat uitgevers het fenomeen niet langer negeren. Penguin Group heeft 116 miljoen dollar betaald voor de overname van Author Solutions Inc, een bedrijf dat sinds 2007 de ondersteuning verzorgde bij het in eigen beheer uitgeven van meer dan 190.000 titels. Meer dan 40.000 daarvan werden uitgegeven in 2011. Dat plaatst ook dit verhaal in perspectief. Dat er grote hits zijn valt niet te ontkennen, maar het gros van de uitgegeven boeken verkoopt niet meer dan 50 tot 100 exemplaren. Een citaat uit The Joys and Hazards of Self-Publishing on the Web in de NYT:

But one thing has not changed: most self-published books sell fewer than 100 or 150 copies, many authors and self-publishing company executives say. There are breakout successes, to be sure, and some writers can make money simply by selling their e-books at low prices. Some self-published books attract so much attention that a traditional publishing house eventually picks them up. (Perhaps you’ve heard of the novel “Fifty Shades of Grey,” which began its life as a self-published work?)
Still, a huge majority of self-published books “don’t sell a lot of copies,” said Mark Coker, the founder and chief executive of Smashwords, a no-frills operation that concentrates on self-published e-books. “We make it clear to our authors.”
Some people have no problem with that; they want only to print 50 or 100 copies of a memoir or a family history at a relatively low cost.

Wat geldt voor apps, muziek of welke uitgave dan ook, geldt zeker voor het zelf uitgegeven boek. Het is een tijd van overvloed. We leven in een aandachtseconomie. Er is meer kwantiteit dan kwaliteit. Succes op uitgeefgebied is als het winnen van een loterij. Dat is goed om je achterhoofd te houden, als je van plan bent er mee aan de slag te gaan.

Gerelateerd:
Zelf boeken uitgeven: vier succesverhalen
App van de week: Wattpad
Bibliotheken en e-books: afwachten of zelf uitgeven?

@

Illustratie: Shaka

Reageer