clear

zoeken

search

Middelburg Dronk op Facebook deel II: promotie daar is aandacht hier

03 maart 2012

Toen ik drie maanden geleden schreef over de fanpagina van Middelburg Dronk op Facebook ging ik vooral in op de ervaringen op Facebook zelf. Ik zag een positieve ontwikkeling die sindsdien eigenlijk alleen maar heeft doorgezet.

Afgelopen week discussieerde ik met een aantal mensen over dit fenomeen. Wat me opvalt is dat mensen die zich bezighouden met websites en content vaak toch nog vinden dat je op externe platformen niet te veel zou moeten prijsgeven, omdat je anders geen bezoekers meer ziet op de website zelf. Ik ben het daar niet mee eens. Ten eerste vind ik het platform namelijk van ondergeschikt belang. Het gaat er om niet waar je ‘waarde toevoegt’, het gaat vooral over de vraag of je dat doet.
Daarnaast geloof ik dat ‘het opzoeken van de gebruiker waar die zich bevindt’ essentieel is op het internet zoals het nu door velen beleefd wordt. Uiteindelijk levert dat volgens mij wel degelijk extra bezoekers op voor een website, ook al is het maar een klein percentage van de mensen dat uiteindelijk door zal klikken.

Ik zag in de statistieken van Facebook dat de berichten daar in februari 66.000 keer waren weergegeven en dat er binnen een maand 1920 keer ‘feedback’ was gegeven. Maar ik wilde ook weten wat Google Analytics had te melden over verkeer vanaf Facebook op de website zelf.
Als je het plaatje hiernaast vergroot door er op te klikken zie je dat er een stijgende lijn zit in dat verkeer. De stijging is misschien niet heel spectaculair, maar voor mij groot genoeg om als ondersteuning te dienen voor mijn vermoedens. Vandaar de titel ‘promotie daar is aandacht hier’.

Belangrijker dan dat is de genoemde feedback. Op de wiki zien we maar weinig mensen bijdragen, laat staan reageren. Op Facebook wordt er volop gereageerd en niet alleen door middel van ‘likes’. Mensen reageren ook vaak inhoudelijk. Dat dit vooral komt omdat Facebook veel laagdrempeliger is ligt voor de hand.

Een derde factor is de aanwas van nieuw publiek. Ik plaats regelmatig foto’s op Facebook die al langer op de wiki waren te vinden. Die herhaling druist een beetje in tegen wat ik zelf prettig vind op het web, maar ik merk gewoon dat veel mensen de foto’s nog niet kennen en dat de kennismaking op Facebook vaak weer zorgt voor attenderingen binnen de vrienden- en kennissenkring. Dat zorgt dan weer voor bezoek van mensen die zelfs nog nooit van Middelburg Dronk hadden gehoord.

Kortom: ik vind dit allemaal reuze leerzaam. En hoewel het niet om overweldigende cijfers gaat vind ik toch dat dit de marge ontstijgt. Je moet namelijk ook niet vergeten dat de meeste mensen kijken zonder te reageren. Dat bleek bijvoorbeeld na de oproep voor een goedkope notaris. Toen kreeg ik opeens mails van mensen waarvan ik niet eens vermoedde dat ze het project kenden. Het klinkt misschien gek, maar van dat soort dingen krijg ik veel digitale energie.

Die energie krijg ik trouwens ook van sommige foto’s. De bovenstaande, waarop de voorloper van m’n stamhut is te zien, is afkomstig uit de archieven van de familie van Eric-Jan. Hij mailde: “De begrafenisstoet van Pieternella Roelse, de vrouw van Jan Gabriëlse, in 1926. Saillant detail: Op de affiche van Electro Bioscoop heb ik, dankzij mijn perfecte vergrootglas, kunnen achterhalen welke film toen draaide: Watch Your Wife“. Buitengewoon toch? Van zo’n mooie foto word ik blij.

Blij werd ik drie dagen geleden ook van een bericht op -alweer- Facebook. Een man uit Goes schreef dat hij ooit DJ was in café Carambole. Hij stuurde drie schitterende foto’s mee. Daar was ik al meer dan een jaar naar op zoek. Geweldig!

Laat me maar een beetje. Het gaat wel weer over misschien.

@

Reageer