clear

zoeken

search

Over sociale media en arbeidsproductiviteit

21 mei 2011

Terwijl TNO deze week stelde dat sociale media een gunstige uitwerking kunnen hebben op de creativiteit van medewerkers, lees ik op RWW juist dat diezelfde media horen bij de afleidende factoren die ten koste gaan van de productiviteit van medewerkers en ze organisaties daarom klauwen vol geld kosten.

Ik denk dat het alles uitmaakt hoe je sociale media gebruikt en waarvoor precies. Als je continu zit te reageren op willekeurige berichten op Facebook of Twitter zal er misschien minder snel een goede notitie uit je vingers rollen, maar als je diezelfde media gebruikt om input voor die notitie te verkrijgen juist weer wel. Zie daar als werkgever echter maar eens een duidelijk onderscheid tussen te maken. Dat krijg je alleen voor elkaar als je intensief meekijkt met je medewerkers, volgens mij, en dat zou je ook niet moeten willen, al was het maar vanwege de kosten die dat weer met zich meebrengt.

Zelf zou ik toch eerder kiezen voor vertrouwen en het beter meten van de productiviteit van je medewerkers. Kijk naar het eindresultaat en niet naar de wijze waarop het tot stand komt. Er zijn tenslotte nog zoveel andere factoren die ervoor zorgen dat je ‘op het werk niet kunt werken‘, van telefonerende collega’s tot mensen die constant aan je bureau staan. De ervaring leert mij dat die factoren een veel grotere belemmerende impact hebben, maar daar lees je dan weer veel minder over.

@

Reageer