clear

zoeken

search

Leestip: Mediactive van Dan Gillmor

17 mei 2011

It’s all true – at least to someone. And that’s the problem in a hypermediated world where everyone and anyone can represent his own reality. Gillmor attacks the problem of representation and reality head on, demanding we become media-active users of our emerging media, instead of passive consumers. If this book doesn’t get you out of Facebook and back on the real Internet, nothing will.

Aldus Douglas Rushkoff, over het nieuwe boek van Dan Gillmor. Van Dan Gillmore‘s eerste boek, We the Media, was ik danig onder de indruk, maar ergens onderweg ben ik de beste man kwijtgeraakt. Ik weet eigenlijk niet eens waarom, maar het verklaart misschien wel waarom ik niet wist dat Gillmor vorig jaar een nieuw boek heeft geschreven over de toekomst van de journalistiek: Mediactive.

Het lijkt me sowieso interessant leesvoer (je kunt nog steeds veel parallellen trekken tussen de toekomst van de journalistiek en die van de bibliotheekwereld), maar ik vind het ook leuk om te zien hoe de schrijver een verdienmodel aan de cc-licentie van het boek heeft gekoppeld. Je kunt het boek gratis downloaden voor niet-commercieel gebruik, maar als organisatie of bedrijf betaal je wel, op het moment dat je het boek op grotere schaal wilt inzetten. Naarmate je meer exemplaren afneemt zakt de prijs, dat dan weer wel.

Of dit zal werken durf ik niet te zeggen, maar ik vind het een interessant model. Of ik al snel aan het boek zal toekomen durf ik ook niet te zeggen, maar wat dat betreft houd ik maar in het achterhoofd dat we over twee maanden op vakantie gaan. Tankt u deze e-reader maar weer vol, meneer.

Gerelateerd:
We the media: je eigen krant samenstellen met The Guardian
De impact van weblogs en andere media: het tempo van de ommekeer
De cultus van de amateur (nog een keer)
Journalist moet beschaafdheid afdwingen (De Nieuwe Reporter 2009)

@

Foto: Stadarchief Rotterdam -op Facebook-

Reageer