clear

zoeken

search

Google integreert sociaal in zoekresultaten

22 mei 2011

Sinds vorig jaar was het al mogelijk om zoekacties in Google te beperken op ‘sociaal’. Vanaf nu worden die ‘sociale vermeldingen’ ook getoond onder de normale zoekresultaten, als je zelf bent ingelogd met een Googleaccount. Zo krijg je bijvoorbeeld alvast contacten met een profiel bij LinkedIn in beeld, als je zoekt op de naam van dat netwerk maar zie je bij sommige resultaten ook verwijzingen op onder meer Twitter verschijnen. Op de screendump hierboven zie je bijvoorbeeld hoe ik zocht op ‘Middelburg’ en nu als tweede zoekresultaat de Tourist Shop in die stad krijg, omdat Eric-Jan Keulemans er in oktober 2010 naar verwees.

Ik weet niet of ik dit nu zo geweldig vind. Het genoemde voorbeeld legt meteen de zwakke plek van dit systeem bloot. Eric-Jan is voor mij weliswaar een betrouwbare bron van informatie maar in dit geval zat de verwijzing in een dialoog die verder niets met de relevantie van Middelburg heeft te maken. Ik zocht informatie over de stad, niet over VVV-bonnen.

Nu is het niet zo dat ik me erger aan zulke toevoegingen aan de zoekresultaten, maar ik ben wel benieuwd hoe dit zich verder zal ontwikkelen. Ik houd het nieuwe zoekblog van Google in de smiezen. Met argusorgen.

@

Reageer