clear

zoeken

search

Meer over Google Instant

09 september 2010

Google Instant heeft veel meer om het lijf dan ik aanvankelijk dacht. Wat ik met name interessant vind, is de vraag in hoeverre dit gaat veranderen hoe mensen zoeken. Ik heb nu een uurtje zoekvragen op Google.com losgelaten en moet toegeven dat het heel aardig werkt. Maar het roept wel vragen op. Wat zijn nu de gevolgen voor zoekmachineoptimalisatie, bijvoorbeeld?
Matt Cutts stelt dat die gevolgen op termijn best groot zouden kunnen zijn. Dat hangt een beetje af van het zoekgedrag van mensen. Je krijgt nu veel meer te zien dan voorheen en je zult daardoor sneller doorklikken naar een relevante pagina. Als je als bedrijf gevonden wilt worden moet je voortaan ook rekening houden met de suggesties die Google doet, niet alleen met de trefwoorden die je naar de hogere regionen van de oude zoekresultaten leidden.

Maar krijg je als gebruiker ook echt meer te zien? In ieder geval niet in het geval van seksgerelateerde zoektermen. Dan krijg je namelijk helemaal niets te zien. Dat gebeurt pas als je op enter drukt. Google heeft verklaard dat hiervoor is gekozen om kinderen te beschermen. Dat lijkt me geen onverstandige keuze, al krijg je wel meteen de neiging om op zoek te gaan naar mazen in het net. Google is in ieder geval slim genoeg om ook jargon als ‘pron’ weg te filteren. Veel Nederlandse woorden zijn ook al in de lijst opgenomen.

Interessant is het ook om te zien hoe je zoekacties nu worden opgenomen in je zoekgeschiedenis. Op de afbeelding zie je dat Google nu ook dingen vastlegt waar je niet op geklikt hebt. Dan staat er bijvoorbeeld “Viewed results for mechanism of injury (paused for at least 3 seconds with no click)”. Als je er wel op doorklikt staat er “searched for”, i.p.v. “viewed results for”. Als je met de pijltjestoetsen over de verschillende suggesties beweegt verschijnen al die termen achter “viewed results for”. Dat betekent dus ook dat  pornografische zoektermen alleen worden geregistreerd als ‘gezocht’, niet als ‘bekeken’. Als gebruiker krijg je dat in ieder geval niet te zien.

Google Instant is een ‘gamechanger’. We gaan er ongetwijfeld nog veel over horen en lezen.

@

Reageer