clear

zoeken

search

Bibliotheek Vlissingen lanceert themadossiers

12 april 2010

De bibliotheek Vlissingen is gestart met een nieuwe informatieservice: Themadossiers. Op het weblog van de bibliotheek wordt er meer over verteld.

Het aantal dossiers is nu nog vrij beperkt, maar toen ik twee van de dossiers bekeek (Mindfulness en Seksueel misbruik binnen de kerk) werd ik aangenaam verrast door de kwaliteit van de PDF’s. Ze zijn prachtig en consequent vormgegeven en belangrijker: ze bevatten een uitgebalanceerde selectie uit het grote aanbod van informatiebronnen over genoemde onderwerpen. Boeken, video’s, websites, artikelen: de dossiers staan er vol mee. De opzet van de dossiers is zodanig dat ze geschikt zijn voor vrijwel alle doelgroepen.

Aan ons de taak om regelmatig te verwijzen naar deze dossiers, dan weet Google ze straks ook goed te vinden.

Kudos!

@

8 Reacties

  1. PeterQ schreef:

    Mede namens de collega's dank voor de complimenten Edwin.

    Verwijzen naar de dossiers is een prima zaak. Ook een idee: ze als bibliotheekmateriaal vindbaar maken via de Aquabrowser.

  2. @PeterQ: ze zijn welgemeend!

    Ontsluiten in catalogi lijkt me ook heel goed. En misschien, als er tijd over is, kun je ook nog overwegen om de dossiers ook op te slaan in een site als Scribd.com. Ten eerste omdat die goed indexeert en het goed doet in Google, ten tweede omdat mensen de dossiers dan desgewenst meteen kunnen embedden op andere websites. Ook dat is weer goed voor de naamsbekendheid en zichtbaarheid EN is weer een kleine verbetering van de dienstverlening.

    Hebben jullie ook al een idee hoeveel dossiers jullie gaan maken. of hoe vaak er nieuwe komen? Ik vermoed dat er redelijk veel werk in zit, als bij een zeer uitgebreid beantwoorde Aladinvraag 🙂

  3. Ron Roose schreef:

    Klopt, Edwin, het kost veel tijd om een evenwichtig dossier samen te stellen. Je bent er toch snel een werkdag mee bezig: zoeken, selecteren/filteren, annotaties maken en vormgeven. Inderdaad een Al@din deluxe!

    Op dit moment worden de thema's gekoppeld aan activiteiten die de Bibliotheek Vlissingen organiseert, daarnaast proberen we in te springen op lokale thema's, zoals het uitdelen van jodiumtabletten. Gezien de samenstelling van ons team denk ik dat twee dossiers per week mogelijk zijn. Niet sensationeel, maar als meerdere bibliotheken dit zouden gaan doen, kan het aanbod aanzienlijk groeien. Samenwerking maakt ook mogelijk om meer op de (lokale) actualiteit in te springen.

    Goeie tip die presentatie via Scribd.com, bedankt!

  4. @Ron: en jij bedankt voor de toelichting! In die zin zou het ook goed zijn als iedereen hetzelfde beeldmerk hanteert. Dan kan jullie sjabloon in ieder geval al makkelijk worden overgenomen!

    Nog een laatste vraag: doen jullie ook nog iets aan de duurzaamheid van de dossiers, in die zin dat de werking van de links van tijd tot tijd gecontroleerd worden etc?

  5. Ron Roose schreef:

    Edwin, wij zijn ons van dit probleem bewust en hebben dat in eerste instantie ondervangen door dit in de disclaimer op te nemen. Niet erg sterk, geef ik toe.

    Als oplossing tegen veroudering en linkrot overwegen we bij publicatie een 'houdbaarheidsdatum' vast te stellen, zodat het dossier na die datum 'uit de lucht' gaat. Bij populaire (veel geraadpleegde) dossiers zou je kunnen vaststellen om de hoeveel maanden er een update nodig is, zodat dit ingepland kan worden.

  6. @Ron: als het gaat om actuele onderwerpen is dat natuurlijk ook een optie inderdaad. Zie nu overigens in Google dat er ook speciale software voor linkchecking in PDF bestaat (zoekend op 'link checker pdf'). Ben niet bekend met die software maar mogelijk is dat ook nog een alternatief.

    Hoe dan ook succes ermee!

  7. Ter aanvulling van de discussie wil ik benadrukken dat de collectie Themadossiers snel aantrekkelijker wordt als meerdere bibliotheken eraan mee willen werken. Als twintig bibliotheken één dossier per week samenstellen, groeit het aanbod snel. Erg aan de actualiteit gebonden dossiers kunnen snel 'uit de ether gehaald worden', zodat actualisering niet aan de orde is.
    Van de andere dossiers kan afgesproken worden dat de makers ervan zorgen voor controle.
    Overigens proberen we zo spoedig mogelijk in de QuestionManager, waarmee de dossiers gemaakt kunnen worden, een nieuwe tool te hangen: de Bronnenwijzer. Dit Vlaamse product helpt bij snelle selecties van media uit de catalogus. Kortom: aan het werkproces kan nog veel verbeterd worden.

  8. @Kees: bedankt voor je aanvullingen. Samenwerking blijft van groot belang!

Reageer