clear

zoeken

search

Bloggers veroveren de modewereld

26 december 2009

Het is geen nieuwe ontwikkeling maar het blijft interessant om te lezen hoe en waarom onafhankelijke bloggers concurrenten zijn geworden van de gevestigde media. Begin december stond Nalden in de schijnwerpers, afgelopen donderdag las ik met een grote grijns het verhaal van Michael van Poppel en vandaag kwam ik in de NY Times het fascinerende artikel Bloggers Crash Fashion’s Front Row tegen.

Ook beroemde modeontwerpers nodigen steeds vaker (soms wel heel jonge) bloggers uit om verslag te doen van hun shows omdat die bloggers behoorlijk grote lezerskringen hebben opgebouwd en vaak sneller en geloofwaardiger publiceren dan kranten en modebladen. Daar komt bij dat de bloggers continu in dialoog zijn met hun lezers. Dat bezorgt de ontwerpers meteen een indruk van de reacties op ‘een nieuwe lijn’.

De bloggers halen vaak niet de kwaliteit van de verslaggeving van grote tijdschriften maar hebben het voordeel dat ze al hun tijd en energie in hun niche kunnen stoppen. Dan kan het dus gebeuren dat je als blogbroekje op dezelfde rij komt te zitten als de hoofdredacteur van Vogue en dat jouw street credibility het wint van de promotieartikelen in de dure bladen.

Het is opmerkelijk dat het dan juist de bloggers zijn die door de Federale Handelscommissie (Federal Trade Commission) verplicht worden hun relaties met merken openbaar te maken. Als zij gratis producten ontvangen om te bespreken is dat verdacht, als dit bij tijdschriften gebeurt is dat normaal. Alsof de F.T.C. wil zeggen: “bewijs het dan maar, dat je onafhankelijk bent.”

Gerelateerd:
De bedrijfsfilosofie van Brunello Cucinelli
Intimiderende mode: het Goggle Jacket
Sexy Min Alskling! Mode voor Zweedse bibliothecaressen
Kekke t-shirts voor bibliothecarissen

@

2 Reacties

  1. Ingelise schreef:

    En daarom houd ik zo van bloggen. Weinig censuur. Leest lekker weg trouwens, dit stuk.

  2. @Ingelise: helemaal mee eens. Bedankt!

Reageer