clear

zoeken

search

Brugge tilt Aquabrowser naar een hoger niveau

26 januari 2009


De naam Aquabrowser (ABL) zegt de gemiddelde bibliotheekbezoeker waarschijnlijk niet zo veel. Daarom wordt nu geprobeerd om dit zoeksysteem onder de aandacht te brengen onder de naam ‘zoekmachine’. Er zijn ongetwijfeld veel mensen die zich in dat besluit kunnen vinden maar voor mij geldt dat niet. Ik denk namelijk dat de meeste mensen bij het woord zoekmachine maar aan een ding denken. Met bibliotheken heeft dat niets of nauwelijks iets te maken. Daarom kies ik er bewust voor om de Aquabrowser gewoon Aquabrowser te blijven noemen. Het is maar net aan welke onduidelijkheid je de voorkeur geeft.

Een jaar geleden schreef ik dat ook de Zeeuwse Bibliotheken de ABL zullen gaan inzetten. De implementatie ervan heeft de nodige vertraging opgeleverd maar in februari gaat het systeem dan toch echt online. Ik vind ABL om allerlei voor de hand liggende redenen een verbetering t.o.v. de bestaande catalogus maar tot voor kort was het wel zo dat mijn voorkeur nog steeds uitging naar Worldcat.

Nu twijfel ik opeens. Bibman attendeerde ons vrijdag op Cabrio, het nieuwe zoeksysteem van de Openbare Bibliotheek Brugge, gebouwd met de ABL. Wat ik zie bevalt me zeer:

  • een kleurrijke interface
  • interessante tabbladen en selecties
  • koppelingen naar blogposts en daarmee ook naar reactiemogelijkheden
  • links naar websites die ook daadwerkelijk iets toevoegen aan de zaken die uit de catalogus worden opgediept

Met ingrepen die niet al te ingewikkeld ogen tilt Brugge de ABL naar een hoger niveau. Ik kan nog niet zo goed inschatten hoeveel invloed deze benadering zal hebben op de SEO van titels uit de collectie van deze bibliotheek, maar dat het een geweldige verbetering is staat voor mij wel vast.

Ik hoop dat Cabrio een lichtend voorbeeld zal zijn voor velen.

@

6 Reacties

  1. Xander schreef:

    Hoi Edwin,

    Toevallig heb ik onlangs een review gedaan van het zoeken met de Aquabrowser bij de bibliotheek Nijmegen. Ik ben nog niet direct enthousiast…maar dat kan ook liggen aan deze specifieke implementatie en niet aan de Aquabrowser zelf.

    groet,
    Xander

  2. Hoi Xander,

    Dat is een interessant filmpje! Ik kan me goed voorstellen waarom je niet direct enthousiast bent. Het is behoorlijk omslachtig allemaal en het vergt daarom het nodige geduld.

    Als je jouw impressie vertaalt naar een klant die wat minder geduldig is en ook nog daadwerkelijk iets wil aanvragen of reserveren kun je je afvragen wat dit doet betekent voor de dienstverlening en het gebruik daarvan…

  3. Het is inderdaad al een hele verbetering. Ik hoop dan ook met jou mee dat het begin van een trend wordt. Waarbij er steeds naar beter gestreefd wordt.

  4. Xander schreef:

    @ Edwin: heb je misschien naast Brugge andere voorbeelden van succesvolle Aquabrowser-toepassingen?

    groet,
    xander

  5. @ Xander: wat is precies succesvol? Amsterdam (OBA) heeft er veel pr voor gehad en het loopt daar vrij goed, maar dat geldt ook voor meer bibliotheken.
    Als het gaat om het inventief inzetten van de ABL vind ik het wat lastiger worden. Dit is wel de mooiste die ik tot nu toe heb gezien.

    Je kunt, als je wilt, ook een oproep plaatsen op Bibliotheek 2.0. Misschien dat een van de landelijke collega’s concrete voorbeelden heeft?

  6. Xander schreef:

    Ok, goede tip!

Reageer