clear

zoeken

search

Google Knol en de vorm van de dingen die nog komen gaan

28 juli 2008


Over het algemeen ben ik vrij enthousiast over de innovatie bij Google. Vele features (geen producten) passeerden hier de revu en ik denk niet dat ik overdrijf als ik stel dat mijn toon vaak een hoog jubelniveau heeft. Ik heb dan ook veel bewondering voor het tempo waarin Google de nieuwe features lanceert en hoe ze continu blijven werken aan de verbetering van de bestaande. Dat is gewoon knap.

Maar ik heb ook wel eens kritiek op de grote G. Die kritiek heeft meestal betrekking op de privacy van de gebruikers maar een enkele keer ook op een nieuwe dienst zelf. Het veelbesproken Google Knol is zo’n dienst. Ik vind Knol he-le-maal niks.

Google wil de kennis die is opgesloten in de hoofden van mensen ontsluiten en beschouwt Knol als het aangewezen platform. De vergelijking met Wikipedia ligt voor de hand maar nog afgezien van de mindere navigatie en presentatie verschilt Knol in een belangrijk opzicht van de bekende open tegenhanger: artikelen kunnen alleen gewijzigd of aangevuld worden als de auteur daar expliciet toestemming voor geeft.

Als ik de lijst met onderwerpen bekijk word ik bevangen door een acute informatiemoeheid. Medische onderwerpen lijken de boventoon te voeren en deze zijn op dit moment alleen beschikbaar in het Engels. Is het misschien een idee om die specialistische informatie te integreren in Google Health? Op versnippering van informatie zit tenslotte ook niemand te wachten.

Er is nog een belangrijk verschil met Wikipedia trouwens: het feit dat Knol van Google is zou zomaar een commerciële wending kunnen geven aan de geboden informatie. Op Marketingfacts kaartte Ruben Bos deze mogelijkheid ook aan.
Het is inderdaad lastig om in te schatten wat de plannen precies zijn maar het blijkt nu al dat Knol het goed doet in de zoekresultaten van Google’s zoekmachine. Misschien is dat wel een indicatie voor de ‘shape of things to come’.

En nu ik het toch over die ‘Shape’ heb: er blijven gelukkig nog genoeg nieuwe digitale diensten, features en producten over waar ik wèl enthousiast over ben. De schitterende visualisatietool Many Eyes bijvoorbeeld, waar Moqub onlangs al over schreef, of de dienst Qik, waarmee je vanaf je mobiel direct video’s kunt streamen naar het web. Daar besteedt Twee Punt Nul vandaag aandacht aan.

Nee, het zit nog wel even snor met de vorm van de dingen die nog komen gaan.

There are changes
Lyin’ ahead in every road
And there are new thoughts
Ready and waiting to explode

When tomorrow is today
The bells may toll for some
But nothing can change the shape of things to come


Discover Ramones!

@

Afbeelding

4 Reacties

  1. Jan Tweepuntnul schreef:

    Toch vind ik het wel weer een mooie zet. Gevalideerde en geauthoriseerde informatie met een Google-knol kenmerk in de zoekresultaten mee laten komen. Ze poetsen er in ieder geval hun (on)betrouwbaarheidsimago mee op. En Knol zaagt ook weer aardig aan de stoelpoten van de bibliotheek.
    Was dat niet ons domein: betrouwbare informatie?
    Het zal inderdaad wel uitdraaien op een slimme koppeling van kennis aan advertenties. Ook wat betreft die laatste combinatie kunnen bibliotheken vanwege onneembare ethische hobbels Google lastig volgen.

  2. Tsja, dat is natuurlijk ook zo. Vanuit dat perspectief ben ik dan wel benieuwd hoe groot knol zal worden dan. Trekken ze ugc weg bij Wikipedia? Bij Google Scholar? Of worden het kopies van bestaande teksten?
    Over een paar jaar komt er vast wel een onderzoek naar de exacte gevolgen voor de zoekresultaten. Ben benieuwd.

    Toch zou het zo moeten zijn eigenlijk dat als je ‘leren’ intikt, je ook meteen bij schoolbieb of ikwilietsleren zou moeten belanden. Daar is nog geen sprake van momenteel.

  3. Ik vraag me af of de meerderheid van de mensen het wel prettig vinden om hun google account te hangen aan een stukje informatie wat ze op het net zetten. Natuurlijk is er minder kans op een ‘wiki-war’. Binnenkort komen de mashups tevoorschijn waarop je kunt zien waar op de wereld welke informatie het net op kwam.

  4. Als ze trots zijn op die informatie wel, dan gaat het meer lijken op het publiceren van artikelen of, toe maar, bloggen.

    Ik ben benieuwd wat het zal brengen….

Reageer