clear

zoeken

search

Zelfkennismanagement en Personal Branding van de nieuwe professional

07 mei 2008


Op het weblog van mijn oud-docent Jos van Helvoort vond ik een verwijzing naar een uitstekend artikel van Bart van der Meij in het tijdschrift Intellectueel Kapitaal: Professional 2.0- op weg naar zelfkennismanagement.

Dit artikel is nog niet te vinden bij de publicaties van van der Meij, maar kan wel bekeken worden in de fraaie digitale versie van IK nr.3 ( gemaakt door OnlinePublisher)

Aan de hand van de ontwikkelingen die worden beschreven in de boeken van Daniel Pink en Yochai Benkler (niet toevallig twee boeken waar ik zelf ook erg van onder de indruk was) laat van der Meij zien hoe modern Persoonlijk Kennismanagement (PKM) eruit ziet en waarom dat van belang is voor de (informatie-) professional van nu. De ‘weerbarstige realiteit’ van nieuw leiderschap krijgt daarbij ook aandacht. Rattengedrag van medewerkers kan alleen welig tieren als de sturing vanuit een organisatie gebrekkig is.

Vervolgens gaat de auteur in op wat hij noemt ‘Professional 2.0’, de kenniswerker die ‘de nieuwe geest’ van Dan Pink vertaalt naar Personal Branding en de uitbouw van ‘het merk ik‘. Van der Meij adviseert organisaties deze professionals de komende jaren te steunen als zij de toekomst met vertrouwen tegemoet willen zien.

Nu wil ik niet direct zeggen dat ik zo’n ‘professional 2.0’ ben, maar ik herken mezelf wel sterk in de karakteristieken uit dit artikel. Dat voelt als een steuntje in de rug.

Is dat nodig, zo’n steuntje? Ook dat wil ik niet meteen beweren. Het is echter nog wel zo dat het niet altijd eenvoudig is om uit te leggen wat je nu precies doet en vooral: waarom je dat doet.
Dit artikel geeft daar een heel aardig beeld van. Ik heb er dan ook een kopie van gemaakt en wil het wel eens als discussiestuk inbrengen in een relevant overleg.

Want het feit dat ik niet altijd weet waar ik heen ga wil nog niet zeggen dat ik geloof dat ik op het verkeerde spoor zit.

Integendeel.

@

7 Reacties

  1. essen2punt0 schreef:

    Met dank!
    -ook even een kopie gemaakt heeft-

  2. dag Edwin,

    Ik heb ook het artikel gelezen en de materie is natuurlijk brandend actueel. Ga dat boek van Pink maar eens lezen, denk ik. Hoewel de bieb hier (alweer)het niet in huis heeft.

    gr,
    Karolien

  3. @ Essen: graag gedaan

    @ Karolien: dat boek is zeer de moeite waard. Voor dit soort titels kom je snel terecht bij picarta inderdaad. Kopen is in veel gevallen dan ook weer te mooi. Hoewel ik laatst toch nog wikinomics heb gekocht. Dat is ook wel een naslagboek….

  4. Christian schreef:

    “Onderweg is ook ergens.”
    –Jean Bosco Safari

    (En bedankt voor de leestip!)

  5. Dat is wat je noemt een tropische naam 🙂

    You’re welcome!

  6. Jos van Dijk schreef:

    Toevallig las ik dit artikel ook net. Ben een beetje verbaasd over je beoordeling. Ik vond het een nogal vaag verhaal. Veel wollige woorden voor de beschrijving van iets dat toch niet echt nieuw is. PKM = de informatievaardigheden die niet sinds gisteren van informatieprofessionals worden gevraagd. Personal branding = de sociale en communicatieve vaardigheden die je nodig hebt. Zie ik het verkeerd? Waar zit volgens jou het nieuwe?

    Jos van Dijk

  7. Hoi Jos,

    Het zit ‘m voor mij niet zozeer in het nieuwe maar in het feit dat het artikel een paar dingen waar ik zelf veel heil in zie -of denk dat zeg gaan gebeuren- goed samenvat. De bronnen die in het artikel worden aangehaald komen elders niet zo gek vaak aan bod.

    Ik ben het met je eens dat een deel van de genoemde zaken impliciet of expliciet ook al zaten in de vaardigheden die horen bij informatieprofessionals maar er komt een belangrijke verschuiving aan die andere nadrukken gaat leggen.

    Hoeveel informatieprofessionals hebben de vaardigheden die zij in het ‘echte leven’ hanteren ook al vertaald naar het (sociale) web?

    Ik roep hier altijd van die dingen als ‘zoek de gebruiker op’ (etc etc) maar dat is veel meer dan ergens je organisatie op hyves zetten. Het is een andere manier van denken en handelen. Het is de nieuwe geest van Pink, zo je wilt.

    De andere vaardigheden worden nu ook rap tempo geleerd in bijvoorbeeld Azië. China heeft zo’n 2000 (?) ambitieuze universiteiten. Zij zijn met meer en veel goedkoper bovendien, dan moeten wij onze vaardigheden straks misschien toch anders gaan inzetten.

    Je ziet dat ik ook nog steeds net zo wollig ben in mijn taalgebruik, misschien komt het daardoor, dat dat me niet opviel bij Bart 🙂

    Naast de boeken van Pink en Benkler zijn trouwens ook Wikinomics en ‘The world is flat’ van invloed op mijn opvattingen.

    Bedankt voor je reactie!

    Groet,

    Edwin

Reageer