clear

zoeken

search

Over digitale curatoren, generatie Y en bedachtzame oefening

23 mei 2008


Op Authenticities beschrijft Steven Rubel hoe hij heeft geleerd om digitale trends te onderscheiden van hypes en ruis. Het leerproces dat hem zover heeft gebracht wordt ‘Deliberate practice‘ genoemd: bedachtzame oefening. Het basisprincipe van dat proces is vrij eenvoudig: als je beschikt over een klein beetje talent binnen een bepaald domein kun je dat talent in tien jaar perfectioneren door dagelijks (ook in het weekend) minstens twee uur te besteden aan dat domein en dagelijks te reflecteren over de progressie die je hebt geboekt.

Op basis van dat leerproces is Rubel gekomen tot het signaleren van een aantal digitale trends, die ook in bovenstaande slideshow zijn verwerkt: Het knip- en plak web, de teloorgang van aandacht (attention crash), digitale curatoren, superinzicht in trends en gebruiksgegevens en samenwerking.
Rubel ontwaart ook nog, zij het iets minder scherp, de contouren van Geek Marketeers en digitale nomaden.

Het idee dat digitale nomaden en geek marketeers steeds meer bestaansrecht krijgen staat mij wel aan. Daar word je lekker dromerig van. Dat geldt ook voor het concept van de digitale curator:

The call of the curator requires people who are selfless and willing to act as sherpas and guides. They’re identifiable subject matter experts who dive through mountains of digital information and distill it down to its most relevant, essential parts. Digital Curators are the future of online content. Brands, media companies and dedicated individuals can all become curators. Further, they don’t even need to create their own content, just as a museum curator rarely hangs his/her own work next to a Da Vinci. They do, however, need to be subject matter experts.

Curators are not editors either. The notion of an editor inherently implies that space is finite. Online it’s not. Curators don’t need to necessarily be trained in cutting, but in knowing where and how to unearth those special high-quality “finds” and to make them presentable. It’s just as much about the experience and the way the information is presented, as it is the content.

Als je dit leest is het niet zo lastig om de link met informatiespecialisme te leggen. Het lijkt of iedereen alles wel kan vinden op het web zoals het nu is, maar niets is minder waar, goede en betrouwbare bronnen zijn steeds lastiger te vinden. Daar kunnen domeinspecialisten die bedachtzaam geoefend hebben binnen hun niche een grote rol vervullen. Dat is een kwestie van hard werken.

Binnen dat kader is het belangrijk om te beseffen dat nu de tijd is aangebroken dat de generatie y de arbeidsmarkt betreedt. Op Read Write Web legde Sarah Perez onlangs uit waarom die generatie de werkvloer -en zelfs het hele internet- zal veranderen. Een digitale curator van kaliber kent die kenmerken natuurlijk al wel maar het is een nuttig overzicht.

Als deze materie je interesse heeft ben je mogelijk ook geïnteresseerd in de wetenschappelijke beschouwingen op Structures of Participation in Digital Culture, van he Social Science Research Council, helemaal in de geest van Benkler.

@

4 Reacties

  1. Jan Tweepuntnul schreef:

    Deze nomineer ik voor m’n persoonlijke top tien belangrijkste berichten van 2008! Mooi verhaal om ook eens naast de analyses van Bert Mulder te leggen. Ga er vanavond nog eens ff rustig naar kijken.

  2. Klinkt goed Jan 🙂

  3. Jan Tweepuntnul schreef:

    Heb jij in Umbrië het verhaal van Bert niet van heel dichtbij meegemaakt?

  4. Bert heeft ons inderdaad veel mooie verhalen verteld. Over de vrije ruimte, over de grote lijnen in de geschiedenis van de mens, enz.

    Erg inspirerend, ik heb van Bert genoten!

Reageer