clear

zoeken

search

Bibliotheken en luiheid

18 februari 2008


Nog niet half opgedroogd van het afgelopen weekend scan ik even snel 5 mailboxen en een paar tabjes netvibes en ik merk dat dat de luiheid van een paar dagen hangen met de matties er nog helemaal in zit. Daarom verwijs ik lafjes naar een interessante post op Librarian in Black: Libraries, Bookstores and Laziness.

Ik vind die post erg herkenbaar. Bibliotheken onderschatten de luiheid van mensen en spelen daar onvoldoende op in. Het is een van de redenen die ik het vaakst hoor, als mensen uitleggen waarom ze geen gebruik meer maken van de bibliotheken. Te veel rompslomp, te weinig zichtbaarheid van onze collecties en diensten. En als we dan zichtbaar zijn valt het met het gebruiksgemak ook nog vies tegen. Zeker als je het vergelijk maakt met grote spelers op de boekenmarkt, zoals Amazon.

Zie ook de posts op LT en Library Admin Musings, waar Sarah naar verwijst. Tim Spalding kaart op LT één van de zaken aan die absoluut de aandacht en prioriteit zouden moeten krijgen maar waar over het algemeen tamelijk laconiek op gereageerd wordt:

Libraries are absolutely *terrible* online; you will rarely get a library in the first ten pages of a Google search because search engines can’t “see inside” library websites. Library data is largely inaccessible and dominated by an inflexible data monopoly. Book data is mostly from Amazon or from a welter of other companies that don’t or can’t help any but the largest providers. Publisher websites a seldom more than 1990s brochure-ware. Small presses sometimes have good websites, but aren’t included in the book-data game. There’s no online network for authors and agents. There isn’t even a decent “works” system for books—and to the extent there are systems like this, publishers and libraries have completely different systems.

Ontken het maar eens. Online zichtbaarheid moet een speerpunt zijn. Zo simpel is het wat mij betreft.

Mooi. Nu verder met het lekker lui zijn verlengen.

@

2 Reacties

  1. Maar is dit ook niet iets wat wij als bibliotheken van onze leveranciers moeten eisen.

    Zorgen dat b.v. de leveranciers van onze catalogus systemen deze beter doorzoekbaar maken voor zoekmachines e.d.

    Als ik kijk naar de website van onze mediatheek, dan zijn de boeken die wij als nieuwe aanwinst aardig terug te vinden via Google.
    Maar in het catalogussysteem is dit wel anders…

    Maar natuurlijk kunnen wij als bibliotheek zelf ook iets doen. In dit kader is de workshop zoekmachine optimalisatie die Ruben Timmerman laatst online heeft gezet wel interessant: http://www.fontysmediatheek.nl/weblog/home/workshop_zoekmachine_optimalisatie/.

  2. Hoi Jeroen,

    Dat ben ik helemaal met je eens maar ‘eisen stellen’ ligt erg complex in dit verband omdat er veel afhankelijkheid bestaat. Dat is natuurlijk geen goede zaak maar wel de praktijk. Ik zag laatst overigens dat het wel kan, opeens kwamen er links van de aquabrowser van Groningen boven water in de eerste vijf resultaten van Google. Dat was voor het eerst dat ik dat zag!

    Wat jij zegt over de website vind ik een mooie illustratie van de kracht van tools als wiki’s, blogs, enz. Ik ben fontys al regelmatig tegengekomen. Ik zie zulke platformen nog steeds als betere tool voor attendering en zichtbaarheid.

    Bedankt voor de link!

Reageer