clear

zoeken

search

De uitdagingen van de deelnemerscultuur: media-educatie in de 21e eeuw

23 februari 2007


De Nederlandse overheid heeft het belang van nieuwe vormen van media-educatie onderkend in het advies Mediawijsheid. Nieuwe media vereisen nieuwe vaardigheden en ander lesmateriaal, zo simpel is het.

Het is verleidelijk om te denken dat jongeren van nu hun weg wel weten te vinden in de digitale en gemedialiseerde wereld. In de bibliotheek wordt die indruk soms ook gewekt door het geringe aantal vragen dat internettende kinderen stellen over websites, software en zoekmachines. Het is echter schijn. Als je de dialoog aangaat blijkt heel vaak dat kinderen ‘maar wat doen’ en soms geen idee hebben van bestaande mogelijkheden, gevaren en oplossingen.

Nu is het niet altijd eenvoudig om de dialoog met deze doelgroep aan te gaan maar m.i. wordt het in de praktijk wel te weinig geprobeerd. Ik generaliseer daarmee natuurlijk maar uit eigen waarneming weet ik dat het contact met een groot deel van de internetgebruikers beperkt is. Ik hoop oprecht dat de cursus in het najaar kan bijdragen aan meer ‘pro-activiteit’.

Nu zijn de veranderende opvattingen over mediawijsheid niet voorbehouden aan de Nederlandse overheid. Zo las ik net dat de Amerikaanse MacArthur Foundation maar liefst 50 miljoen dollar zal investeren in hun ‘digitale media en leren-initiatief’.
Op de website van deze stichting vond ik een uitstekende notititie over dit onderwerp: Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century(PDF).

De auteur benoemt de volgende nieuwe vaardigheden:

  • Play — the capacity to experiment with one’s surroundings as a form of problem-solving
  • Performance — the ability to adopt alternative identities for the purpose of improvisationand discovery
  • Simulation — the ability to interpret and construct dynamic models of real-world processes
  • Appropriation — the ability to meaningfully sample and remix media content
  • Multitasking — the ability to scan one’s environment and shift focus as needed to salient details.
  • Distributed Cognition — the ability to interact meaningfully with tools that expand mental capacities
  • Collective Intelligence — the ability to pool knowledge and compare notes with others toward a common goal
  • Judgment — the ability to evaluate the reliability and credibility of different information sources
  • Transmedia Navigation — the ability to follow the flow of stories and information across multiple modalities
  • Networking — the ability to search for, synthesize, and disseminate information
  • Negotiation — the ability to travel across diverse communities, discerning and respecting multiple perspectives, and grasping and following alternative norms.

Ik kan mezelf goed vinden in deze indeling, en in de notitie als geheel.

Een aanrader voor geïnteresseerden!

@

2 Reacties

  1. Daan schreef:

    Ietwat late reactie maar dit lijkt me een interessante link. Ga ik printen (jaja) en eens nader bekijken. Thanks!

  2. MediaSavvy schreef:

    GE-WEL-DIG!

    Ik dacht dat ik de enige NLer was die Jenkins ontdekt had.

    Impressive lijst van competenties geeft ie, of niet?

Reageer