clear

zoeken

search

De Media Planning Toolkit van Google: een kadootje voor online marketeers

30 november 2012

Van ‘online marketing volgens het boekje’ heb ik weinig verstand. Dat wil zeggen: ik ben geen marketeer (en dat wil ik graag zo houden) maar in de loop van de jaren heb ik, al dan niet onbewust, toch best veel geleerd over succesvolle websites en campagnes, én over de werking van zoekmachines, sociale media en analysetools. Als online profilering je interesse heeft kom je nu eenmaal in aanraking met die dingen. Op momenten dat ik er zelf mee aan de slag ga doe ik dat echter zonder plan, op basis van gevoel en ervaring. Ook leuk natuurlijk, maar bij bedrijven hoef je daar meestal niet mee aan te komen. Die zien toch doorgaans liever duidelijke stappenplannen en afgebakende, meetbare resultaten.

Dat laatste is waarschijnlijk de reden waarom ik met veel interesse de Media Planning Toolkit van Google ThinkInsights heb verkend. Met die kit krijg je het genoemde stappenplan op een presenteerblaadje aangereikt. Op basis van een indrukwekkende verzameling van -al langer bestaande- hulpmiddelen van Google word je door het proces van online profilering meegenomen.

Bij de eerste stap (‘Insight’) verken je de markt m.b.v. tools als Google Trends, YouTube Trends, Keyword Tool en Consumer Barometer. Vervolgens heb je onder ‘Idea’ de beschikking over hulpmiddelen als Creative Sandbox. Daarna krijg je onder ‘Implementation’ en ‘Impact’ nog allerlei tips en sites aangeboden waarmee je content goed kunt profileren en meten (het krachtige Analytics ontbreekt uiteraard ook niet).

Dit is speelgoed voor het serieuzere werk maar evengoed: interessant speelgoed. Als je ooit aan de slag moet met de profilering van een website of merk kun je hier zonder twijfel je voordeel mee doen, zeker als je geen budget hebt voor dure marketeers. Bekijk vooral ook even de tools die niet in de kit zitten.

Gerelateerd:
Think Insights: Smartphonegebruikers leren begrijpen
De privacytools van Google op een pagina verzameld
De statistieken van de mensheid gevisualiseerd in Google’s Gapminder
Gelezen: Handboek Zoekmachinemarketing, vierde editie
De ROI van je moeder

@

Reageer