clear

zoeken

search

Contentstrategie

09 maart 2013

Asking questions about a digital collection’s provenance is just as important. Digitization doesn’t equal relevancy, after all; a digital collection still needs a story to support outside interest, something stronger than “full-text searchable.” Without curation, what’s the difference between a digital archive and the rest of the internet?

Een citaat uit Digital Archives & the Content Strategist, van Sally Whiting. Dat artikel heb ik twee keer gelezen. Vervolgens zocht ik er een paar andere artikelen bij; De noodzaak van een contentstrategie op FrankWatching en The Content Strategist as Digital Curator op A List Apart. De bijdragen riepen gemengde gevoelens bij me op.

Enerzijds ben ik het er hard mee eens dat digitalisering van collecties veel meer behelst dan het digitaliseren, opslaan en ontsluiten van die collecties alleen. Zonder duiding en verhalen ben je m.i. nergens, daar heb ik al te veel over gezegd. Anderzijds geloof ik het nu wel, met al die strategieën. Het wordt keer op keer in nieuwe jasjes gegoten maar de boodschap blijft hetzelfde. Volgens mij kennen veel organisaties en bedrijven deze strategieën inmiddels wel, maar vinden ze het blijkbaar al mooi genoeg dat er websites, databases en sociale media-accounts zijn. Ook nog eens mensen vrijspelen die de krenten uit de pap vissen en daar een goed verhaal bij vertellen is vaak nog een brug te ver. Het is tijd voor een strategie om strategieën in de praktijk te brengen. Die is vrij eenvoudig, namelijk: gewoon doen.

@

Reageer