clear

zoeken

search

De appificatie van het boek

30 juli 2011

Als je dagelijks geconfronteerd wordt met fraaie infografieken vol prachtige cijfers geloof je het op een gegeven moment wel. Je controleert de cijfers niet meer, ook al omdat je weet dat ze de werkelijkheid meestal toch verhullen. Noem het ijdelheidsstatistieken. Zulke statistieken kom je vaak op het web tegen maar in de analoge wereld  worden ze ook gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan de jaarverslagen die trots vermelden hoeveel bezoekers ergens verwelkomd mochten worden, maar niet wat die bezoekers ter plekke deden.

Wat dat betreft moet je de cijfers over het oprukkende eboek ook met een korrel zout nemen. Ondanks dat vind ik het interessant om te constateren dat de neiging naar steeds kortere en visuelere content aan terrein blijft winnen. Waar iedereen de mond vol heeft van gamificatie in de wereld van marketing, zou ik bijna gaan denken dat er in de boekenwereld sprake is van appificatie. Het model van de app waar je hooguit 99 cent voor neer wilt leggen, maar liever helemaal niets. Het model waarbij het gros van de apps inwisselbaar is voor anderen. Het model waarbij je de gewenste content binnen een minuut op je scherm hebt en desgewenst ook weer meteen kunt wegmikken.

Ik maak deze vergelijking omdat Paid Content mij vanavond liet kennismaken met het verschijnsel E-Singles. Die korte boekvarianten schijnen steeds populairder te worden. Op dezelfde website het verhaal over het succes van een ouder boek dat werd afgeprijsd naar 99 cent. Dat verhaal lezen we steeds vaker. Misschien is het nog te vroeg om van een ontwikkeling te spreken, maar wat zou het? Ik waag het erop. Appificatie van boeken dus.

@

Afbeelding

Reageer