clear

zoeken

search

Vijf miljoen Nederlanders niet mediawijs?

04 oktober 2018

Uit de Nieuwsbrief van Wim Keizer:

Onderzoek: ruim 5 miljoen volwassenen niet mediawijs (PDF).

Op basis van een in opdracht van Mediawijzer.net door Kantar Public uitgevoerd onderzoek wordt geconcludeerd dat 42% van de volwassen Nederlanders – omgerekend ruim 5 miljoen mensen – niet mediawijs is. Bovendien blijkt een grote groep burgers zich zorgen te maken over het tempo waarin de samenleving digitaliseert.

Voor het door Kantar Public (voorheen TNS Nipo) uitgevoerde onderzoek werden in juni 2018 ruim 1800 Nederlanders van 18 jaar en ouder online ondervraagd. (Kantar Public tekent bij het onderzoek aan dat er een kwetsbare groep Nederlanders die niet vertegenwoordigd is in online panelsurveys, zoals mensen zonder een internetverbinding, analfabeten en mensen met een verstandelijke beperking.)

De opstellers van het onderzoeksrapport, getiteld Hoe mediawijs is Nederland? (pdf), stellen dat Nederlanders over het algemeen erg actief zijn met internet en sociale media, maar dat nadere beschouwing leert dat dit niet altijd even oordeelkundig gebeurt en dat er bij grote groepen ook nog veel ongemak bestaat in de omgang met internet.

Vier groepen
Bijna elke Nederlander (93 procent) heeft dagelijks met online-media te maken. De onderzoekers onderscheiden vier groepen: de koplopers (30%), de actieven (22%), de afwachtenden (21%) en de kwetsbaren (27%). De onderzoekers stellen dat de groep kwetsbaren de grootste risico’s laat zien op alle competenties van mediawijsheid. “Ze zijn niet compleet digitaal onvaardig (ze kunnen immers een online-vragenlijst invullen), maar omdat mediawijsheid over veel meer gaat dan op de juiste knoppen kunnen klikken en zij juist op al die andere competenties niet kunnen meekomen, vormen ze een behoorlijke risicogroep.

Het risico is tweeledig: ze zijn én niet mediawijs (volgens eigen inschatting) én weten ook veel vaker niet waar ze hulp kunnen vinden. De verschillen met de koplopers zijn enorm, op alle fronten. Zo is hun behoefte aan hulp bij het realiseren van zaken met behulp van digitale middelen veel groter. Dan hebben we het over basale zaken die nodig zijn om in deze maatschappij te kunnen blijven meedraaien: online belastingaangifte doen, OV-chipkaart gebruiken, DigiD aanvragen. Er is een relatief grote groep die hier absoluut hulp bij nodig heeft en zoals gezegd, die weet lang niet iedereen uit deze groep te vinden.

Tenslotte laat het onderzoek zien dat er zowel bij Actieven, Afwachtenden en Kwetsbaren onzekerheid is over de omgang met de digitale media. De helft van de mensen weet niet wie wel en niet te vertrouwen is online. Ook vindt men het lastig om digitale ontwikkelingen bij te houden. Dit maakt mensen deels terughoudend en leidt tot angst en twijfels over het eigen online gedrag,” aldus de onderzoekers.

 

Maar hoeveel van die 5 miljoen zouden wel mediawijs willen of kunnen zijn?

@

2 Reacties

  1. Michael Minneboo schreef:

    Ik vind het zorgwekkend dat veel diensten alleen nog maar online te regelen zijn. Denk maar aan bankzaken bijvoorbeeld, maar ook de overheid heeft daar steeds meer een handje van. Als je niet internetvaardig bent of behoorlijk op leeftijd, dan maakt dat het leven er niet makkelijker op. Volgens mij moeten we daar meer rekening mee houden en ons meer op deze offliners richten.

    1. Mee eens Michael! Aan die groep wordt wel erg gemakkelijk voorbijgegaan, terwijl het dus een hele grote groep is.

Reageer op Edwin Mijnsbergen