clear

zoeken

search

De rommelige aanloop naar Instant Articles voor beheerders van pagina’s op Facebook

19 februari 2016

Als je beheerder bent van één of meerdere Facebookpagina’s doe je er goed aan om alle veranderingen die Facebook in de loop van de tijd doorvoert in de gaten houden. Dat valt echter niet mee. Twee jaar terug moesten beheerders al bedroefd constateren dat het organisch bereik van veel communities of fanpagina’s sterk onderdrukt wordt. Daar heeft het bedrijf allerlei redenen voor, maar die redenen kunnen niet los gezien worden van Facebooks streven om geld te verdienen aan betaalde campagnes. Voor een paar tientjes koop je bereik, likes en zichtbaarheid. Als je, zoals ik, niet betaalt, moet je gewoon wat harder werken om bij mensen in beeld te komen én te blijven, zo simpel is dat.

Nu heeft Facebook aangekondigd dat iedereen die pagina’s beheert vanaf april kan deelnemen aan ‘Instant Articles’. Als je straks via dat kanaal publiceert komen je bijdragen versneld op de schermen van lezers en dat niet alleen, je kunt er ook nog een bescheiden bedrag mee verdienen. De praktijk zal moeten uitwijzen of dat bevalt of niet. Voor mij staat wel vast dat ik ermee ga experimenteren, al is het maar om te weten hoe het werkt.

Maar in de aanloop naar de openstelling voor iedereen gebeuren er wel veel vreemde dingen op het platform. Als je bent ingelogd als pagina (en dat ben ik nogal eens) kun je nog minder dan voorheen. Van andere pagina’s mag je soms opeens niet meer alle foto’s van een bijdrage bekijken, of krijg je ze alleen heel wazig in beeld. Tegelijkertijd krijg je aan de lopende band pop-ups voorgeschoteld die je erop wijzen dat je ook andere pagina’s kunt volgen. En sinds deze week krijg je dan weer als je ingelogd bent ‘als persoon’ niet gewoon de pagina’s die je volgt afzonderlijk in je tijdlijn, maar in een bijzonder lelijk verzamelblok ‘Paginaverhalen die je misschien leuk vindt’. Dat wekt de indruk dat Facebook pagina’s nog verder naar de achtergrond wil drukken.

Of dat werkelijk zo is durf ik niet te zeggen. Het bedrijf speelt zelf altijd mooi weer en voor buitenstaanders blijft de werking van de algoritmen grotendeels gissen. Laat ik als beheerder maar gewoon hopen dat het in april beter wordt. Ik kan me ook weer niet voorstellen dat Facebook al die communities liever kwijt dan rijk is. Mensen moeten tenslotte zo lang mogelijk ingelogd blijven op het netwerk. Dan kan het bedrijf de advertenties weer beter slijten.

@

2 Reacties

  1. Daniëlle schreef:

    Ik lees tzt graag je ervaringen aangezien ik de pagina beheer voor mijn cavia's. En die zoeken dringend naar nieuwe vind ik leuks 🙂

  2. Ha! Will keep 'em posted Daan 🙂

Reageer op Daniëlle