clear

zoeken

search

Durf ook eens te vertellen over je belachelijk lage omzet

17 januari 2014

Dat een bedrijf of organisatie trots is op dingen die bereikt worden is goed. Dat mag best uitgesproken worden. Soms moet het zelfs. Denk aan dingen als een hoge omzet, veel klanten of leden, of een goed ontvangen project of evenement. Daar mag je best over communiceren. Het spreekt tot de verbeelding.

Maar als ik nu iets dom vind, dan is het wel veinzen dat het goed gaat, of dat iets een succes was. Daar prikken mensen zo doorheen. Dat werkt averechts. Waarom vertel je ook niet gewoon wat niet werkte? Of hoe snel het bergafwaarts gaat? Daarmee raak je soms nog best een gevoelige snaar.

Neem nu boekenwinkel Saltaire. De eigenaar van die zaak durfde vorige week op Facebook gewoon te melden hoe bitter weinig omzet hij dagelijks nog had. Hij was de schaamte letterlijk voorbij. Dat wierp vruchten af. De omzet schoot eindelijk weer eens omhoog en hij haalde er ook nog de krant mee.

Soms loont eerlijkheid wel degelijk. Dat mensen niet meer reageren op al die gladde marketingpraatjes betekent nog niet dat ze murw zijn.

@

Foto Stationsbrug Middelburg begin 20e eeuw: Zeeland in Beeld, Zeeuws Archief.

3 Reacties

  1. Margreet Joosen schreef:

    Ja, de schaamte voorbij en daardoor je kracht juist laten zien.

  2. Ja! Het is nu 11:04 en nog steeds geen omzet! Ben al vanaf 10:00 open hoor! Komt u maar…Zoiets? 😉 haha

  3. @margreet: Precies!
    @Machiel: Per uur een statusupdate, dat is helemaal van hippestein 🙂

Reageer op Machiel van der Plas