clear

zoeken

search

Het probleem sociale media

08 februari 2013

Er zijn van die passages die je twee keer moet lezen, voordat ze tot je doordringen. Na een tip van een oud-collega las ik in het jaarplan 2012 van Bibliotheek.nl, onder het tabblad ‘gerealiseerd in 2012’, onder meer het volgende:

“Vierde kwartaal
In Q4 zijn geen nieuwe initiatieven op het gebied van Social Media gestart. Wel zien we dat de Lees Meer-campagne invloed heeft op de sociale media. De landelijke Facebookpagina wordt veel geliked. Echter, vanwege beperkte capaciteit voeren we hier geen actief management op.

Derde kwartaal
De Social Media-trainingen in Q2 hebben tot het inzicht geleid dat de social media-uitingen van de lokale bibliotheken voor een groot deel overeenkomen. Dat betekent dat 165 lokale bibliotheken veelal tijd besteden aan dezelfde berichten. Het ligt daarom voor de hand om een landelijke Facebook-pagina op te zetten. Dit staat gepland voor 2013. Twitter als kanaal naar consumenten krijgt voorlopig geen aandacht.
Deze trainingen leveren bij BNL weer vragen op. Hoe gaan we het community-management tussen de social media-managers van de lokale bibliotheken doen? Hiervoor gaan we kijken naar de Facebookgroep-pagina die door ProBiblio is opgericht. Welke doelgroepen bereiken we nu en welke doelgroepen willen we op social media-gebied nog bereiken?”

Gerelateerd:
De ROI van je moeder

@

Afbeelding

2 Reacties

  1. Peter de Kock schreef:

    Ik weet natuurlijk niet wat hier speelt Edwin maar wat ik regelmatig merk is dat discussies over social media niet zelden worden gebruikt als bliksemafleider voor het probleem dat 'de organisatie' heet. Over de sfeer en cultuur, het elkaar laten zwemmen, waardevolle feedback onthouden, roddel en werk vol eilandjes, wordt niet zelden ongemoeid gelaten. In plaats daarvan wordt er gepraat over social media, de voor- en nadelen ervan en of het bedrijf or organisatie er wat aan heeft of niet. Maar daar gaat het niet om en waar het wel om gaat, daar durft niemand het over te hebben. En als je dat wel doet is het antwoord niet zelden: het is overal wel wat. Of nog erger: het glas is halfvol.

    Heb een fijn weekend Edwin.

  2. @Peter: het zou me niet verbazen als je met jouw bespiegeling redelijk dicht in buurt van de situatie komt. Zie je inderdaad behoorlijk vaak!

    Jij ook een goed weekend, ook al is het einde alweer bijna in zicht. Het is hard werken qua weekendvieren, deze dagen 🙂

Reageer op Edwin Mijnsbergen