clear

zoeken

search

Middelburg negatief in de online media? Dat valt wel mee.

24 november 2012

Als Middelburger die dagelijks een vinger aan de pols houdt van de online berichtgeving over zijn woonplaats, voelde ik mijn wenkbrauwen omhoog schieten toen ik gisteren een tweet voorbij zag stuiteren met de tekst ‘De stad waar online het meest negatief over wordt gesproken is #Middelburg’. Ik kon me dat niet goed voorstellen. Er wordt weliswaar regelmatig gemopperd over van alles en nog wat, maar over het algemeen zijn de berichten juist overwegend positief, voor mijn gevoel. En dan doel ik echt niet alleen op de enthousiaste reacties op de Facebookpagina van Middelburg Dronk, ook in de attenderingen voor tweets over de stad zie ik dat terug.

Een volgende tweet maakte duidelijk waar het bericht op was gebaseerd: een whitepaper (PDF) van Clipit waar het bedrijf zelf over mocht schrijven op Frankwatching. In dat document staat de volgende passage:

Middelburg kwam online het meest negatief onder de aandacht. Begin september diende Greenpeace een aanklacht in tegen het Openbaar Ministerie in Middelburg. Het OM in Middelburg zou  bewust ten onrechte gesuggereerd  hebben  dat een protestactie van Greenpeace bij kerncentrale Borssele vorig jaar oktober gevaar op het spoor veroorzaakte.  Daarnaast raakte een kind vermist in Middelburg. Dit zorgde voor veel aandacht binnen social media. Opvallend is dat Middelburg ook  in het onderzoek van vorig jaar negatief naar voren kwam. De stad eindigde toen op de tweede plaats. De berichtgeving had toen met name betrekking op een moordzaak.

Die toelichting maakt het verhaal meteen minder interessant, vind ik. Met de stad zelf heeft dit nieuwsbericht (dat mij overigens was ontgaan) weinig van doen. Hoe Clipit sentimenten precies meet wordt in de paragraaf ‘onderzoeksmethode’ niet toegelicht, maar gezien de uitkomst is het aannemelijk dat dit gebeurt op basis van trefwoorden. In het bericht over Greenpeace, van Nu.nl, staat zowel het woord ‘Middelburg’ als het woord ‘klacht’. Dat is natuurlijk een duivelse combinatie. Dat berichten van Nu.nl door veel mensen worden geretweet is ook een gegeven. Dat is nu eenmaal een populaire nieuwsbron. Zoekmachine Topsy bevestigt dat ook in dit geval.

Het lijkt er op neer te komen dat berichten die het landelijke nieuws halen doorslaggevend zijn in dit onderzoek. Bronnen waar het wemelt van de reaguurders, zoals Nujij.nl, worden ook meegenomen in de metingen. Daar richt de aandacht zich ook vaak op sensatie. Dat juist dergelijke berichten vaak gedeeld worden m.b.v. sociale media verklaart ook veel. Als je een zoekactie in Topsy beperkt op alleen het trefwoord Middelburg zie je dat meteen. Desondanks kan ik dit ‘nutteloze feit’ niet erg serieus nemen. Met citymarketing heeft het in ieder geval sowieso niets van doen. Volgende maand kunnen we waarschijnlijk lezen dat de stad ook in november weer negatief in het nieuws kwam. Dat dit dan mede werd veroorzaakt door de enthousiaste verspreiding van het genoemde onderzoek zijn we dan misschien al weer vergeten.

@

2 Reacties

  1. Robert de Jong schreef:

    de week van de mediawijsheid is geen overbodige luxe, het ontzenuwen van rare persberichten over media is inmiddels een dagtaak. 🙂

  2. Ha, daar zeg je zo wat. Goede timing dan 🙂

Reageer op Robert de Jong