clear

zoeken

search

Spammers 2012: hardnekkig en steeds slimmer

10 juli 2012

Spam is op het web net zo hardnekkig als onkruid in een zomertuin. Het is maar goed dat de filters die deze ellende moeten tegengaan in de loop van de jaren steeds beter zijn geworden want als alles wat verstuurd wordt ons ook daadwerkelijk zou bereiken, zouden we vermoedelijk massaal afhaken. Spam is namelijk zéér irritant. Toch glipt er nog wel eens iets door de mazen. Als ik me daar mee geconfronteerd zie ben ik toch altijd nieuwsgierig hoe men te werk is gegaan. Zo kreeg ik gisteren een mail van een lid van Bibliotheek 2.0. Zij had een spambericht ontvangen van een ander lid, die haar had geschreven:

Hallo mijn beste, ik ben princess.This belangrijk is neem dan contact met mij op princess3b7@hotmail.com) Dankzij ik ben wachten om te horen van u afgelopen”

Nu ga ik er niet vanuit dat er mensen zijn die op zo’n bericht reageren. Maar juist dat roept bij mij de vraag op hoeveel moeite de spammer in kwestie nu heeft genomen om stiekem lid te worden. Ik zag het verzoek tot lidmaatschap tijdens mijn vakantie. Het hotmailadres deed een alarmbel rinkelen, maar toen ik de ingevulde gegevens zag (zie hierboven) was ik gerust gesteld. Ik keurde de aanvraag goed met mijn mobieltje.

Pas nu zie ik dat deze grappenmaker gewoon de profielgegevens heeft gestolen van iemand anders die in juni lid is geworden. Zou dat een geautomatiseerd proces zijn? Tot voor kort zag je in de profielen van spammers slechts onzin staan als “I Will tell you later” e.d. Maar zelfs als dit een geautomatiseerd proces is, dan nog zal de persoon achter de account zelf een bericht moeten aanmaken op Ning, en dat versturen. Of zou daar ook al een scriptje voor ontwikkeld zijn? Maar geautomatiseerd of niet: dan is de kans toch nog nihil dat iemand reageert?

Ik snap het gewoon niet zo goed. Jullie wel?

Gerelateerd:
Een nieuw lief (in de zin van magie)

Zullen spammers ooit opgeven?
85 miljard spamberichten per dag in november 2006
Het dagboek van een bewust gespamde huisvrouw
Over commentaar- en gemeenschapsspammers

@

4 Reacties

  1. Bij mijn vorige werkgever hadden we ook veel spammers op de website. Het is inderdaad lastig om te bepalen of het mens of machine was.
    Waarschijnlijk hebben ze een script (geen programma) dat ze moeten doorlopen om een handmatige inschrijving te maken. Lukt(e) een inschrijving niet, dan werd er al snel weer geprobeerd.

  2. Denk dat het inderdaad zoiets is Patrick, maar dan nog vraag ik me af wat het oplevert als mensen niet eens per ongeluk op links kunnen klikken, of op reclameuitingen of iets dergelijks. Rare jongens, die spammers. Maar er wordt ongetwijfeld nog steeds veel aan verdiend, anders zou het niet zo hardnekkig zijn 🙂

  3. Christian schreef:

    Dit proces moet haast wel geautomatiseerd verlopen. De 'opbrengst' van dergelijke spam lijkt me namelijk zeer klein, en dan lijkt me alleen door middel van een geautomatiseerd proces – zonder verdere tussenkomst van een mensenhand – het 'rendement' positief te houden. Sowieso zal het wel 'iets' opleveren, want anders zou het fenomeen niet bestaan hebben. Misschien is dit een goed voorbeeld om voor te leggen aan Ning/Ning Creators? Zelf heb ik een dergelijke spammer nog niet gezien.

  4. Dat is misschien wel een goed idee ja. Ik kijk nog even of er nog meer opduiken, als dat zo is zal ik er werk van maken. Denk dat je gelijk hebt, met de opmerking over de automatisering…

Reageer op Patrick 23 Dingen