clear

zoeken

search

De meerwaarde van retweets, likes en plusjes

06 juli 2012

Het is een attente kerel hoor, die Jeroen-van-boven-de-grote-rivieren. Eerst wees hij me er gisteren op dat wij als dankbaar duo wel eens een bloemetje mochten geven aan Marietje Schaake (en zo geschiedde), een paar uur later kwam hij op de proppen met twee prachtige artikelen. De eerste was van Doctorow, over de oorsprong van muziek, internet en de muziekindustrie, de andere van Eliot van Buskirk, met de titel Curation: How the Global Brain Evolves.

In dat artikel gaat van Buskirk in op het belang van de retweet, de likes en de plusjes. Dat wordt zwaar onderschat, is ook mijn ervaring. Als je er de tijd voor neemt kun je constateren dat velen de mond vol hebben van mooie marketing- en SEO-terminologie. Dure kantoren zetten campagnes uit. Merken worden gepositioneerd. Huisstijlen worden voor een lieve duit ‘bij mekaar gekneed’. Het is allemaal even prachtig als waardevol, maar als je goed kijkt zie je ook dat het gros van de mensen het te veel moeite vindt om te reageren, te linken en ja: zelfs om te retweeten, plussen of liken.

Nu is dat niet iets wat je kunt verlangen van klanten of bezoekers, maar van medewerkers? Waarom wordt hen nu nooit eens uitgelegd hoe belangrijk het kan zijn voor een bedrijf of organisatie dat juist zij die kleine handelingen verrichten? Dat zij de werkelijke aanjagers kunnen zijn van de online positionering? Het gaat om verhalen en de verspreiding daarvan, niet om het prachtig voor elkaar hebben van een winkel zonder echte koopwaar (lees: interessante content). Dat zie ik keer op keer misgaan. Er worden enorme bedragen geïnvesteerd in nieuwe platformen, steeds maar weer, maar de mensen die betrokken zouden moeten zijn worden niet gestimuleerd om daar gestalte aan te geven. Soms ontbreken de goede verhalen natuurlijk ook gewoon. Dan valt er sowieso niets te verspreiden. Maar da’s weer een ander verhaal…

Gerelateerd:
De like-economie
Kan Google jou vertrouwen?
Bibliotheken ontwaakt: linken moet!
Het gaat niet gebeuren
Bibliotheken en luiheid

@

De afbeelding komt van 42Bis. Als je erop klikt zie je een aantal van de factoren de ranking in Google beïnvloeden

2 Reacties

  1. Rik Mertens schreef:

    Spijker, kop, BAM. Super artikel. Verdiep je eens in Steven van Belleghem en zijn conversation company.

  2. @Rik: Dank je wel! Dat zal ik eens doen. Met met van Belleghem nog niet bekend. Dank je.

Reageer op Rik Mertens