clear

zoeken

search

Soms is meer minder, ook op Twitter

10 juni 2012

“Kwaliteit volgers Twitter neemt af”, kopte Marketingfacts gisteren. Er is weinig reden om aan het waarheidsgehalte van die bewering te twijfelen. Sterker nog, het is een conclusie die niemand zou mogen verrassen. Misschien is het zelfs wel zo dat ‘de kwaliteit’ van een netwerk omgekeerd evenredig is aan het aantal gebruikers. Bij die bewerking kun je wel je vraagtekens zetten maar als ik zelf terugkijk op de netwerken die ik in de afgelopen jaren heb gebruikt moet ik toch constateren dat de intensiteit van contacten en interactie overal afneemt, na verloop van tijd. Dat heeft uiteraard ook te maken met tanende belangstelling als het nieuwtje er eenmaal af is, en met de steeds korter wordende aandachtsspanne van mensen in het algemeen, maar iets zegt me dat veel ‘massa’ er nog meer negatieve invloed op heeft. Ik zag het gebeuren op Ning, op Facebook, op Twitter, Hyves; overal eigenlijk.

Het is natuurlijk best jammer, dat netwerken vervuild raken, maar ik denk niet dat het ooit zal veranderen. Je kunt de adoptiecurve van Rogers op van alles en nog wat loslaten. Het internet van de early adopters, begin jaren ’90, zag er ook heel anders uit dan het web van nu. In het analoge leven werkt het ook zo. Als undergroundmuziek populair wordt bij de grote massa verliest het voor je gevoel ook aan kracht. Er duiken dan vaak vele rip-offs op, die niet veel meer toevoegen aan de oorspronkelijke beleving.  Het hoort erbij. Als je het als vervelend ervaart zul je steeds maar weer op zoek moeten naar iets nieuws. Is dat de prijs die je wilt betalen, voor kwaliteit op basis van exclusiviteit?

Gerelateerd:
Vijf jaar op Twitter

@

4 Reacties

  1. Laurens Lammers schreef:

    Dat onderzoek betreft toch alleen het Twitter-bereik van merken? Of betekent dit dat ook tussen mijn volgers op Twitter steeds meer nep-accounts en robotjes zitten?

  2. Het gaat inderdaad over merken, maar scroll de lijsten met volgers van een paar willekeurige accounts maar eens door: dan stuit je lang niet altijd op 'louter kwaliteit'.

  3. Peter de Kock schreef:

    Een verandering zie ik zie is dat er op verschillende netwerken, maar vooral op Twitter, meer totaal nietszeggende informatie wordt gedeeld, berichtjes als ik ga eten, slapen, werken, wandelen. Ik heb dan het idee dat het sommigen meer gaat om de kwantiteit van wat ze posten dan om de kwaliteit. Het hoeft niet altijd ergens om te gaan maar de verhouding slaat steeds sterker door naar nietszeggende informatie. Vooral als ik een weekje offline ben geweest en daarna weer inlog op Twitter schrik ik en denk ik: wat doe ik hier nog?

  4. Ha Peter, dat verschijnsel zie je inderdaad ook steeds vaker. Is natuurlijk vanaf het begin al zo geweest, maar dat is inderdaad toegenomen. Ooit ben ik gestopt met lijstjes, maar onlangs nam ik me voor er toch maar weer eens een paar aan te maken. Als je veel mensen volgt weet je dat je ook op veel ruis kunt rekenen, maar nu merk ik net iets te vaak dat een half uurtje tijdlijnvissen verdacht weinig vangst oplevert. Dat was voorheen toch anders…

Reageer op Edwin Mijnsbergen