clear

zoeken

search

Blijven zeiken, want geloof in technologie verlamt

19 mei 2012

Voor m’n gevoel krijg ik in 2012 vaker te horen dat ik zanik over dingen die me niet lekker zitten in de bibliotheekwereld dan in de jaren daarvoor. Dat vind ik best gek. Datzelfde gevoel zegt me namelijk ook dat ik nu veel minder opstandig ben dan, pak ‘m beet, in de periode 2005-2010. Ik heb veel geleerd en vind dat ik nu beter kan relativeren. Als je achtergronden van ontwikkelingen kent word je milder.

Het raakt me, als mensen zeggen dat ik te kritisch ben, of zelfs te negatief. Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat ik in zes jaar tijd met de regelmaat van de klok geblogd heb met een venijnige insteek, maar in die 5700 bijdragen heb ik minstens zo vaak enthousiast geschreven over ontwikkelingen die ik prachtig vind. Ik vind het dan vooral jammer dat mensen de woede of teleurstelling niet herkennen als behorend bij de liefde voor het vak. Natuurlijk gebeurt er ook van alles waar ik achter sta, waar ik met trots promotie voor durf te maken maar er is ook zo veel waar ik niet trots op ben, of me zelfs voor schaam. Vaak kies ik er voor om er dan maar helemaal niets over te zeggen. Dat lukt echter niet altijd. Soms wint de frustratie het. Frustratie over toch blijven vergaderen tot we er bij neervallen. Frustratie over het niet massaal en volledig vrijspelen van medewerkers voor digitale dienstverlening. Frustratie over het keer op keer verkiezen van weinig gebruiksvriendelijke en weinig opleverende, complexe systemen boven de vele gratis pakketten die wél aansluiten op het moderne web. Om maar eens een paar dingen te noemen.

Een jaar geleden stelde ik in de column De onwetendheid van welwillenden vast dat het ‘ook allemaal niet zo eenvoudig is’. Als ik nu terugkijk naar de laatste twee alinea’s van toen zie ik dat de openstaande vragen uit die passage nog steeds open staan. Dat er bij digitale dienstverlening veel te veel wordt gekeken naar de technologie zelf beschouw ik als een van de grootste problemen. Daar wordt zelfs op geleund en op gewacht. Maar uiteindelijk gaat het om de mensen. Die kunnen het verschil maken. Onze technologie kan immers voorlopig nog niet (en waarschijnlijk nooit) op tegen al het moois van de Apples, Googles en Facebooks van deze wereld. Als je voor die technologie gaat applaudisseren maak je jezelf een beetje belachelijk. Je hoeft jezelf alleen maar af te vragen of je zelf zat te wachten op dit of dat platform, of jij er als klant ook/wel intensief gebruik van zou maken. Als je dat oprecht met ja kunt beantwoorden zit je goed. Treed er dan met een trotse blik mee naar buiten.

Kunnen klanten straks bijvoorbeeld ook inloggen met hun Facebookaccount en worden weblog en Twitter nu eindelijk ook geïntegreerd in de website? Hoe ga je de verhalen en vragen van de webnomaden van nu faciliteren, rondom die contentblokken? Welke invulling gaat jouw bibliotheek geven aan de oprukkende apps en al die mobiele, locatiegebaseerde toepassingen? Hoe til je personalisering naar een hoger niveau? Hoe breng je de unieke, lokale content naar je eigen gebruikers? Welke digitale rol kun je vervullen binnen de eigen regio? Dat zijn allemaal vragen waar de landelijke regie hoogstwaarschijnlijk geen antwoord op zal kunnen geven maar die uiteindelijk wel beantwoord zullen moeten worden.

Wat er nu landelijk gebeurt is vooral het op orde stellen van zaken. Systemen worden op elkaar afgestemd. Bouwstenen worden geleverd. De presentatie wordt eenduidiger. Maar dat is geen innovatie. Dat is vernieuwing van verouderde systemen. De innovatie zit in de sector zelf, in de mensen. Laat dat wat nu gebouwd wordt het uitgangspunt zijn, het moederschip. Maar vanaf dat moederschip moet de sector uitzwermen, de gezichten laten zien, de meerwaarde bewijzen, de dialoog aangaan. Doet de sector dat niet, dan is de sector nog net zo ver van huis als voor het traject bibliotheekinnovatie.

@

12 Reacties

  1. Marlies de Vet schreef:

    Niets zeggen over de dingen die niet goed zijn, lost zeker niets op. Persoonlijk waardeer jouw 'kritiek' dan ook. Dus blijf vooral 'zeiken' Edwin 😉

    En… ik ben het helemaal mee eens dat "de innovatie in de sector zelf zit, in de mensen." Daarom ontvang je binnenkort een uitnodiging 😉

  2. Ha, dank je Marlies. Ben benieuwd naar de uitnodiging. Als het geen bijeenkomst of ander evenement betreft weet je het maar nooit met mij, digitaal is het bijna een zekerheidje ^^

  3. Jeanine Deckers schreef:

    Het was mij niet opgevallen dat je de laatste tijd meer zanikt dan voorheen. Integendeel eigenlijk, ik vind je opvallend rustig de laatste tijd ;-). Maar zelfs als het zo was dat je wel meer zanikt dan heb je daar alle reden toe.
    Want inderdaad: er zit (eindelijk) beweging in de branche, maar mij bekruipt ook regelmatig het gevoel dat het "to little, to late" is. Dat we nog steeds achter ontwikkelingen aan lopen en ons elke weer laten verrassen door de actualiteit.
    Dus er moet juist meer gezanikt worden, zodat iedereen nog scherper komt te staan. Om te zorgen dat we bij de tijd blijven. En wie weet, ooit, nog eens voorop gaan lopen….

  4. Wiert Omta schreef:

    zolang je het over 'wij' hebt, kan er niets mis zijn!

  5. Jeanine Deckers dank, fijn om te lezen dat de gevoelens toch ook gedeeld worden 🙂

  6. Daar zeg je zo wat, Wiert. Goed punt.

  7. Christian schreef:

    Van @wbk500 begreep ik, dat je om iedere negatieve tweet goed te maken, je daar minstens tien positieve tweets tegenover moet stellen. Met blogposts werkt dat misschien hetzelfde? Kortom: de paar negatieve blogposts van je zullen veel langer blijven hangen in het gevoel van je lezers dan alle positieve blogposts die je schrijft. (Ter verduidelijking: ik heb niet geteld hoor…)
    Wat het laatste betreft, kan ik je de hand schudden: samen met @duul58 heb ik het er af en toe ook over dat het lijkt alsof we al jaren dezelfde strijd voeren. Nog steeds kan ik me ergeren aan de aandacht die fancy apps krijgen van collega's, en subsidies die kekke nieuwe webfoefjes opslurpen. Terwijl tegelijkertijd vaak de sociale kant van sociale media uit het oog wordt verloren (laat je als gebruiker een reactie achter op zo'n kekke site, dan krijg je nooit reactie terug), vaak omdat de mensen (daar heb je ze weer!) worden vergeten. Zowel de klant als de medewerker.
    Maar ik moet nog lang mee, dus blijf blijmoedig die strijd aangaan (en af en toe blaas ik stoom af). Net als jij. 😉

  8. Christian Ik denk dat Wilma daar wel gelijk in heeft. Zo werkt het in grote lijnen, ook al zou je willen dat het anders is.

    Daarom is 'Keep calm and carry on' wellicht zo'n populair credo:-) Dank voor je reactie!

  9. J. Geraets schreef:

    Volgens mij herken ik vooral een persoonlijke worsteling / zoektocht 😉 Goed om te lezen dat het o.a. herkenbaar is (Chris) of wordt gewaardeerd !

    Gerelateerd, o.a. :
    Omroeren;
    Niks is ook niet alles.

  10. J. Geraets daar is het inderdaad een onderdeel van 🙂 Niets staat los van elkaar in dezen…

  11. J. Geraets schreef:

    Ik moet denken aan jouw pleidooi voor onafhankelijke, snel handelende teams. Los van de bureaucratie en vergadercultuur. Daar kan ik me in vinden. Zelf heb ik zo mijn ervaringen met innovaties, maar dan in de zorg. Nut, noodzaak, 'brandjes blussen', 'need to change', … enkele woorden en zegswijzen waar ik spontaan aan moet denken. De reden dat Microsoft met een apart open source bedrijf is gestart zo onder meer te maken hebben met de traagheid van hun bestaande ontwikkelteams zo luidt één van de analyses. Meer 'agile' / 'scrum' (?!) ontwikkelen… Denk bijvoorbeeld aan de cycli waarmee nieuwe versies van Mozilla's Firefox en Google's Chrome verschijnen !

    Gerelateerd:
    Microsoft Open Technologies: It’s The Engineering, Stupid. On Windows, Redis, Github and Working With and Like Open Source;
    Scrum (softwareontwikkelmethode).

    Off topic:
    – De reactiesnelheid in dit 'edit'-venster is vrij traag en mijn pc rammelt als gevolg van de zwaarte van Disqus z'n nieuwe versie 🙁

  12. Hoi Joost, die wens/dat pleidooi blijft bij mij ook continu spelen. Ik droom er nog net niet letterlijk van. Agile en Scrum kende ik nog niet, thanks!

    Laat me even weten of dat zo blijft met Disqus, anders zet ik 'm terug naar de oude versie. Dacht er in het begin ook last van te hebben, maar dat is nu weg. Heb het nog eens op forum aangekaart en een van de ontwikkelaars nam later contact op. Ze namen het vrij serieus op, want de nieuwe versie is juist ontwikkeld om sneller te zijn. Dan is het wel goed om hen te informeren als daar juist géén sprake van is, denk ik.

Reageer