clear

zoeken

search

Verdienen aan aandacht: de nieuwe modellen van Google and The Next Web

01 april 2012
“Attention is the rarest and purest form of generosity.”
Wooot? Heb ik nu al weer bijna een week geen aandacht besteed aan de aandachtseconomie? Dat wordt dan weer hoog tijd. Aandacht heeft zich immers ontwikkeld tot onvervalst stokpaard hier.
Laat ik het, geheel in stijl, kort houden:
  • Op Nieman Journalism Lab las ik over diverse soorten betaalmuren, van verschillende kranten. Over fluwelen stroppen, de aanpak van The Guardian en The Washington Post en over een nieuw model van Google.
  • Ingmar Koch wees me ook op dat Googlemodel. We hebben het hier over de enquêtemuur. Bij een dergelijke tolpoort betaal je niet met valuta, maar met een fractie van je tijd. Als je een artikel wilt lezen moet je eerst een mini-enquête invullen. Zou jij daartoe bereid zijn? Hoeveel aandacht moet een artikel trekken voordat jij er -letterlijk- extra aandacht aan wilt besteden? Zie ook de video.
Op The Next Web stuitte ik op een nog opmerkelijker verdienmodel. Hier gaat het nota bene over een weblog dat geld hoopt te gaan verdienen aan content. Als je bijvoorbeeld 1-3 artikelen per dag wilt lezen betaal je 1 dollar per maand, voor de volledige inhoud betaal je 5 dollar per maand. Het opmerkelijke zit ‘m vooral in de benadering van niet-betalende bezoekers. Zij kunnen nieuwe berichten ook lezen, maar moeten dan wel 90 minuten geduld hebben. Betalende bezoekers gaan voor. Daarnaast is het zo dat de bijdrage weer automatisch achter de betaalmuur verdwijnt zodra die vaker dan 300 keer is gedeeld via sociale netwerken. Je zou kunnen zeggen dat aandacht de prijs bepaalt.

Ik kan me niet herinneren dat ik zelf ooit heb betaald voor een blog- of krantenartikel. Vooralsnog heb ik ook geen plannen in die richting. Toch vind ik dit razend interessant. Alles draait om aandacht, de innovatie richt zich nu vooral op dat aspect. Ik vind dat veelzeggend.
@

4 Reacties

  1. Laurens Lammers schreef:

    Doet me denken aan online diensten voor het vinden van freelancewerk. Degene die de (freelance) opdrachten gratis wil inzien, mag pas later een offerte uitbrengen voor een specifieke opdracht dan een freelancer die betaalt voor de dienst. Al schijnt Freelance.nl dit onlangs te hebben aangepast.

  2. @Laurensl klinkt toch wel interessant! Maar werd het dan aangepast omdat het niet goed liep, of weet je dat niet?

  3. Laurens Lammers schreef:

    @Edwin geen idee! Zelf vond ik het wel een beetje raar. Het nodigde i.e.g. niet uit om een offerte uit te brengen als niet betalende freelancer.

Reageer op Laurens Lammers