clear

zoeken

search

Blijven leren van Bol.com deel zoveel: je boekenreservering in een tweet

28 februari 2012

Het was al even geleden dat ik een boek kocht bij Bol. Zojuist ging ik overstag voor een boek waarover ik een half jaar geleden zei dat ik het graag zou willen lezen. De bestelprocedure nam ongeveer 2 minuten in beslag. Na de laatste klik kreeg ik de mogelijkheid om mijn aanschaf direct te twitteren.

Kan iemand dat ook even inbouwen in bibliotheekcatalogi, op een manier die net zo vloeiend aanvoelt als bij Bol.com? Het is toch prima marketing, als mensen zonder veel moeite meteen hun reservering of aanvraag bij een bibliotheek met de wereld kunnen delen?

Het lijkt allemaal zo makkelijk. Soms.

Gerelateerd:
Toekomst catalogi: non-profitvariant op Bol.com?
Samenwerken met Bol en TipiT
Blijven leren van Bol.com

@

8 Reacties

  1. Esther Fidder schreef:

    Gaat het je alleen om een reservering of aanvraag, of ook om een gevonden titel in een catalogus? Dit laatste kan namelijk in de catalogus van mijn oude woonplaats Ede:
    //www.cultura-ede.nl/index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=category&task=category&id=64&Itemid=43

  2. Esther Fidder eigenlijk is alles meegenomen. Zie in Ede nu die add-this module. Prima! Misschien is er nog wel een klein verschil bedenk ik nu. Een verkenning deel je wellicht minder snel dan een daadwerkelijk aanschaf, reservering of aanvraag. Maar dat geldt misschien niet voor iedereen.

  3. Dave schreef:

    Slim van Bol. Wat Bol echter nog steeds laat liggen en de bibliotheken niet is de zeer beroerde zoekmachine. Totaal irrelevante resultaten die boven de gewenste resultaten verschijnen. Hoe vaker je Bol bezoekt, hoe beroerder de resultaten, aangezien de zoekmachine je recent bezochte artikelen meeneemt als relevant resultaat. Ook al staan deze op een artikelpagina die hier niets mee te maken heeft… Snap niet dat ze daar nog steeds niets aan gedaan hebben. Ook de resultaten vanuit Google zijn vaak niet de juiste.
    En dan begin ik maar niet over de BoekenBol Android App die niet te verwijderen is, maar wel elke dag om een update vraagt. Ik ben over naar Hema. Geen verzendkosten, en op te halen in de winkel.

  4. @90e42bcca740b4529b5e285f5278f9ae interessant dat je dat zegt, las er laatst ook een artikel over. Heb er zelf nog niet zo vaak last van gehad, maar ik zoek er ook maar zelden intensief, zeker niet naar oudere titels. Paar testjes leerden me zojuist waar je op doelt. Levert HEMA ook snel? En kan het aanbod zich meten? Interessante ontwikkeling. Wint het warenhuis het straks nog van de kruidenier…

  5. Dave schreef:

    Ze leveren net zo snel als Bol, maar het aanbod is (nog) beperkt. Voornamelijk Nederlandstalig. Ze beweren 800.000 titels te leveren. De zoekmachine bij Hema is wel erg beperkt, maar desondanks relevanter dan die van Bol 😉

  6. Dank voor de info. Zal er binnenkort weer eens een beetje mee gaan spelen!

  7. Jeroen van Beijnen schreef:

    Een goed idee Edwin!
    Ik denk dat wij nog wel meer systemen kunnen koppelen aan sociale media. Ik zal dit als wens doorgeven aan de aanvragen dienst. Als alle andere PSO's dit nu ook doen bij Bibliotheek.nl wordt het misschien op de wensenlijst gezet. 
    Als alle bibliotheken dit vervolgens gaan aangeven bij hun systeemleverancier (Infor of HKA), misschien dat zij dit dan ook in hun systemen op gaan nemen. Of iig mee nemen in de toekomstige ontwikkelingen! 

  8. Zal het in het Zeeuwse ook eens in de werkgroep gooien inderdaad! Thanks.

Reageer op Edwin Mijnsbergen