clear

zoeken

search

Aanwinst: de e-thermostaat van Essent

20 december 2011

Begin december ontving ik een mail van reclamebureau Etcetera:

Beste Edwin,

Via jouw blog hebben wij opgemerkt dat jij vaak berichten post over technologische ontwikkelingen. Op het moment zijn wij bezig met een campagne voor energieleverancier Essent en daar zouden wij jouw graag bij betrekken. Essent heeft een nieuw product: de E-thermostaat. De eerste thermostaat die je met je smartphone op afstand kunt bedienen! Op die manier kan je voorkomen dat je verwarming onnodig blijft verwarmen.

Hij wordt pas in januari officieel geïntroduceerd, maar we willen hem nu al pre-launchen onder influencials zoals jij. We hebben gezien dat jij veel schrijft over technologische ontwikkelingen en gadgets. Daarom geven we jou graag de primeur om de E-thermostaat als eerste te mogen testen, om te ervaren hoe die werkt. Je mag de thermostaat t.w.v. 350-, houden. Het enige wat we vragen is om via je blog je eerlijke mening te geven over de E-thermostaat.

Aanvankelijk dacht ik met spam te maken te hebben, maar toen ik de naam van de ondertekenaar losliet op Google kwam het genoemde reclamebureau inderdaad in beeld. Ik grijnsde. Héél even voelde ik me Nalden, die zo hard kwam in 2009. Een gadget! Omdat ik blog! Binnen enkele minuten was mijn antwoord verstuurd: “Kom maar op met die thermostaat!”. Dat mijn meisje net een nieuwe cv-ketel had laten installeren maakte het plaatje compleet. Dat ik geen abonnee van Essent hoefde te zijn maakte het een stuk gemakkelijker.

Een week later werd de thermostaat bezorgd door TNT. Nadat ik het instructiefilmpje had bekeken concludeerde ik dat de installatie zelfs voor mij een peulenschil zou zijn. Het ging uiteindelijk maar om twee schroefjes en om een of ander zwakstroomdraadje. En oh ja, een ding dat in de modem geplugd diende te worden. Ik ging aan de slag.

Een uur en twintig vloeken later hing de thermostaat, mede dankzij de hulp van m’n stiefzoon. Schroefjes zijn groter dan kleine gaatjes soms, laten we het daar maar op houden. Toen het ding hing was ik in ieder geval zo trots als een pauw.

Inmiddels is de thermostaat helemaal ingeburgerd hier. Onze eerlijke mening? Gisteren vertelde de jongste van het huis nog hij tegenwoordig eerst even de kachel aanslingert met zijn iPhone voordat hij zijn bed uitstapt. “Dan is het tenminste alvast lekker warm in huis”. Ik maak grapjes in de stamhut. Dat ik het ding wel even naar tropische waarden zal doen schieten op afstand, zodat ik zeker weet dat mijn meisje wat luchtigs aan zal hebben als ik thuiskom. Kolder natuurlijk, maar het behoort allemaal tot de mogelijkheden. En als je geen zin hebt om op afstand te bedienen kun je ook vaste waarden voor vaste tijden programmeren.

Het enige dat we nog niet onder de knie hebben is de bewegingssensor. Als die geen beweging meer signaleert schakelt die op dit moment over naar de nachtstand. Omdat ik meestal beneden werk komt het regelmatig voor dat het opeens afkoelt. Het goede nieuws is dat ik de trap niet op hoef om orde op zaken te stellen…

NB: Pierre vroeg zich af hoeveel extra stroom het apparaatje in de meterkast vreet. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe ik dat moet meten.

@

27 Reacties

  1. EssentET schreef:

    Leuk om te lezen wat de eerste ervaringen zijn. 

    Bij deze een tweetal tips mbt de bewegingssensor:
    – Via de webportal is de tijdsduur in te stellen waarmee automatisch naar de nachtstand gegaan wordt bij inactiviteit. Standaard staat deze op 2 uur. Wellicht werkt een langere periode beter in uw situatie.
    – Daarnaast is het ook mogelijk om de thermostaat automatisch van de nacht-stand naar de comfort-stand te laten springen als er beweging gedetecteerd wordt. Standaard staat dit uit, maar is ook aan te passen via het instellingen menu op de webportal.

    @Pierre: De Hub verbruikt minder dan 2,5 Watt. Eventueel zelf na te meten met een energiemeter/plug welke bij de bouwmarkt en energiewinkels te verkrijgen zijn. Enige aantekening hierbij is dat sommige meters niet zo nauwkeurig zijn met een dergelijk laag verbruik.

  2. @dcdee497178309a79fe52e52ace1ba9d Bedankt voor de feedback! Jullie zijn goed bezig op het gebied van webcare en moderne marketing. +1!

  3. Daan schreef:

    Binnenkort ook samen met je meisje in het nieuwe Essent reclamespotje?

  4. @baef5bb6431c6743b693755c5288eccf Ik zeg doen! 🙂

  5. Aernout van Overbeke schreef:

    Allemaal prachtig natuurlijk, maar hoe lang duurt het nog voordat je zorgverzekeraar ziet hoe vaak je je toilet doortrekt?

  6. Jasper schreef:

    Dat kan al als je daar open voor staat….. //bwired.nl

  7. @1b2f5aebbc71a62fb26791a5c0ec2ddc Daar heb je een goed punt Aernout. Persoonlijk maak ik me wat dat betreft echter geen illusies meer. Van de slimme energiemeters tot de traceermogelijkheden van ISP's. Van de mobiel die ook in 'standje uit' nog is te vinden tot ANPR en apps die zaken blootleggen: de controlemogelijkheden zijn overal. Door zelf te kiezen voor zaken die nog meer mogelijk maken bescherm je jezelf nog minder inderdaad, maar ook zonder is er geen ontsnappen meer aan.

  8. Wayboerromy schreef:

    Kan je op de app ook zien hoeveel andere apparaten in je huis gebruiken of is dat weer iets anders?

  9. @17581721d6df394f0b8d88dc68e86a83 die functie zit er bij mijn weten niet in. Verbruik wordt sowieso niet weergegeven verder. Misschien dat de koppeling met de slimme gasmeter later ook nog wel volgt, dat zou kunnen natuurlijk.

  10. Vandepeppel schreef:

    waarom krijgen mensen die al  40 jaar vaste klant zijn geen gratis e-thermostaat van essent gratis

  11. Dat is een goede vraag @244dd8e0a6608254affe44d8714870d5 Die zou je eigenlijk bij Essent zelf moeten stellen…

  12. Edwin schreef:

    Enthousiast geraakt door je stukje en het apparaatje op Marktplaats gevonden en gekocht. Je schrijft immers dat je geen abonnee van Essent hoeft te zijn… Helaas kan de besturing alleen via een Essent website waarbij je toch verplicht een klant-nummer moet invoeren. Mis ik iets…? Kan het toch niet zonder Essent klant-nummer?

  13. Hoi Edwin,

    Ik ben klant bij Delta maar kreeg bij de levering van de thermostaat wel een code van essent meegestuurd, waarmee ik een account kon aanmaken. Ik denk dat jij die code even moet vragen aan de persoon bij wie je de thermostaat hebt gekocht. Als je er met hem of haar niet uitkomt moet je het even navragen bij de klantenservice (of op twitter). Misschien wel goed om eerst even de voorwaarden te checken, want het kan ook best zijn dat ze daar moeilijk over doen? //www.e-thermostaat.nl/pdf/Leveringsvoorwaarden%20E-thermostaat12012012.pdf Succes ermee!

  14. Julian Pieper schreef:

    Beste Edwin,

    Ik heb dezelfde vraag als mijn voorganger. Ik hoor de oplossing graag(op marktplaats doet iemand de aanpassing voor 20 euro in vijf minuten).

  15. Hoi Julian, Ik kan niet meer zeggen dan mijn reactie onder die van Edwin (ook een Edwin). Misschien dat hij inmiddels meer weet?

  16. Pieter schreef:

    Hallo,
    Is er een mogelijkheid om deze E-thermostaat in België ook te bekomen?
    Groeten
    Pieter

  17. Dag Pieter. Ik kan daar niks over vinden via de voorwaarden op
    //acties.essent.nl/energie/warmwelkom/sea/form.html?ecmp=20120113SEA001I. Misschien even navragen bij Essent. Via internet en particulieren zal het ook wel lukken waarschijnlijk.

  18. Tim schreef:

    Hoi Edwin,
    Hoefde jij geen klant essent te zijn of kun je deze e-thermostaat ook daadwerkelijk gebruiken zonder klant te zijn van essent? Je moet voor de app namelijk wel een klant nummer hebben.

    Gr,

    Tim

  19. @Tim: ik hoefde inderdaad geen klant te zijn, ik kreeg een tijdelijk klantnummer toegewezen van Essent. Maar dat kwam wellicht ook omdat men mij vroeg er over te schrijven…

  20. Maaike schreef:

    Zijn er inmiddels al andere ervaringen met de E-thermostaat van Essent? Het lijkt mij heel makkelijk.

  21. @Maaike Kan er nog wel aan toevoegen dat ik 'm nog steeds heb, maar de hub die de verbinding legt tussen telefoon en thermostaat doet het al maanden niet meer. Nu bedien ik 'm dus gewoon met de hand. Werkt prima, maar de toegevoegde waarde is eigenlijk wel weg 🙂

  22. Anoniem schreef:

    Geen klant van Essent maar gewoon gekocht bij Warmteservice. Je moet momenteel een account aanmaken op de site van Essent maar het is niet nodig een klantnummer in te voeren. Ding werkt werkelijk uitstekend. Ziet er strak uit en de bediening via de iPhone is erg handig en goed gemaakt.
    @Edwin, heb je de hub wel juist geplaatst, verticaal dus?
    Ik kan me voorstellen dat dat iets te maken heeft met de werking (wordt liggend wellicht te warm)

  23. Heb van alles geprobeerd, ook met de positie, maar er is echt iets mis met de ontvangst. Aanvankelijk ging het wel goed. Heb online nog eens gekeken voor assistentie, maar het bleek nogal een gedoe om 'm om te ruilen. Daarna heb ik er uit luiigheid geen werk meer van gemaakt…

  24. hans kouwenhoven schreef:

    Ook eeen leuke optie en NIET van een energieleverancier: //www.i-thermostat.eu.

    Groet,
    Hans Kouwenhoven
    i-Thermostat.eu

  25. Dank voor de aanvulling Hans, die kende ik nog niet.

  26. Ptw1977 schreef:

    Aangezien ik via oogle hier terecht kwam met de vraag of je een klant moet zijn van Essent om de e-thermostaat te gebruiken. Het antwoord is nee. Je hoeft ook geen tijdelijk klantennummer aan te vragen of zo. Je gaat naar de website vww.e-thermostaat.nl en registreert de thermostaat. Als je het via de app doet kom je daar ook terecht.

    De ervaringen zijn goed. Installatie makkelijk en de werking is ook goed. Soms heeft hij wat moeite om hem op temperatuur te houden (schiet een graadje door naar boven om dan weer te dalen). Maar blijft binnen de perken.

    Werkt dus goed samen met een Remeha Avanta.

  27. Dennis schreef:

    Ik ben ook heel erg tevreden over essent. Heb ook een thermostaat bij hun besteld. Top!

Reageer op Daan