clear

zoeken

search

De boekenwinkel van HEMA: eenvoudig en doeltreffend

16 november 2011

Het was leuk ginnegappen, over die tabletten van HEMA, maar vandaag piep ik wel anders. Die 800K boeken kunnen nu namelijk gekocht worden via boeken.hema.nl. Speel even met deze catalogus en ontdek hoe eenvoudig en doeltreffend alles gepresenteerd wordt. Ik zou dolgraag willen weten wie dit gebouwd heeft, voor hoeveel geld en hoe lang dat geduurd heeft. Mogelijk Lost Boys? Het is verleidelijk om te roepen ‘Zo eenvoudig kan het zijn’, namelijk.

@

2 Reacties

  1. hetty boerman schreef:

    Lost Boys, dat bestaat dus nog, die draaien al een behoorlijke tijdje mee volgens mij. En die Hema-site ziet er inderdaad doeltreffend uit, echt hema. Maar of ze het gaan winnen van bol.com vraag ik me af. Bij bol.com kun je ook reacties lezen van andere lezers over het boek, en je krijgt er suggesties. Dat mis ik bij hema.
    Ik moet overigens bekennen dat ik voor het inlichtingenwerk soms in bol.com zoek omdat ik in onze eigen catalogus de halve titel die een klant weet ("het is een thriller met iets met dode bloemen en een meisje of zo..") niet kan vinden. In bol.com vind ik vervolgens de hele titel wel, en dan zoek ik vervolgens weer verder in onze catalogus. Erg he?

  2. hetty boerman Hoi Hetty, of ze die strijd gaan winnen durf ik ook niet te zeggen. Zag vanmiddag wel een staatje waaruit ik opmaakte dat HEMA een snelle klimmer is op het gebied van online omzet. Ik weet niet precies hoe de verhoudingen liggen maar ik kan me ook best voorstellen dat HEMA nog veel kansen heeft als het gaat om mensen die webwinkelen nu pas een beetje ontdekken, of bij het bereiken van de grote groep die ook al over de fysieke vloer komt. BOL staat als een huis, maar als het elders goedkoper is..of beter…dan weet je het maar nooit.

    Wat jij beschrijft qua opzoeken is precies het pijnpunt dat ik aan wilde snijden. Toen ik nog inlichtingenwerk deed zocht ik ook veel liever met Google of Worldcat, omdat de beperkingen van de catalogus veel te groot waren. Op een gegeven moment gebruikte ik dat ding echt alleen nog als er een aanvraag gedaan moest worden. In al die jaren is het nog niet echt verbeterd, ook niet met visuele schillen als ABL. Als je daar als ingewijde al last van hebt moet je je afvragen hoe de gemiddelde klant die dingen ervaart. Eenmaal gewend aan het gemak van Google, BOL en al die andere aanbieders zullen ze niet snel meer genieten van de systemen waar bibliotheken mee werken…

Reageer