clear

zoeken

search

Leren van de Italiaanse koffiecultuur: een uitgesteld biertje, een uitgesteld boek

08 augustus 2011

Van het Italiaanse fenomeen caffè pagato (of) caffè sospeso (uitgestelde koffie) had ik nog nooit gehoord. Het betreft een verschijnsel dat z’n oorsprong heeft in Napels, waarbij een bezoeker van een espressobar niet alleen koffie voor zichzelf bestelt, maar ook voor een (onbekende) volgende klant die op dat moment even wat krapper bij kas zit. Een prachtig fenomeen!

Geinig dat ene Jonathan Stark dat concept verder heeft uitgewerkt met zijn digitale Starbuckskaart. Get a coffee, give a coffee werkt net als caffè pagato, met dat verschil dat je gebruik maakt van de mobiele klantenkaarten van Starbucks, die in de winkel gescand kunnen worden. Als je de kaart van Jonathan hebt gedownload kun je ‘m gebruiken. Als je netjes bent stort je er zelf ook wat geld op, om iemand anders gelukkig te maken.

Van dit soort dingen slaat je fantasie meteen op hol. Wat als je dit vertaalt naar rondjes in de kroeg, of naar bijvoorbeeld boeken? Of naar een combinatie? Boekenbonnen doen het toch ook zo goed in Nederland? Waarom zou je dat concept dan niet vertalen naar een mobiele toepassing die verschillende diensten, producten en ‘caffè pagato-concepten’ combineert?

Leuk hoor.

Gerelateerd:
Een boek bij een biertje of een biertje bij een boek?
Uitgelezen: Starbucks, de 5 principes van het succesverhaal
Starbucks, of hoe sociale media zich tegen je kunnen keren
Een derde plek zijn voor je klanten

@

Foto

2 Reacties

  1. Festina Lente schreef:

    Vandaar die Italiaanse crisis! Door die 'hangende' kopjes koffie!

  2. @32c296d8d3f30b521285b5c2b04fc07b:disqus haha, alles is verklaarbaar 🙂

Reageer op Festina Lente