clear

zoeken

search

Maar waar moet ik nu precies m’n lul hangen?

26 juli 2011

Zit ik vanmiddag met een paar jonge dames te beppen, gaat het opeens over computerprogramma’s. “Dat laat ik mijn vriendje c.q. broertje altijd doen”, zeggen ze. Ik opper nog dat de meeste programma’s veel op elkaar lijken, en dat het meestal een kwestie is van simpelweg naar de pagina ‘instellingen’ kijken, op het gemakje. Maar daar kan dus blijkbaar geen sprake van zijn. “Veel te ingewikkeld”.

Dat deed me, hoe kan het ook anders, toch weer even denken aan al die cursussen die ik ooit heb gegeven. Met leeftijd of daadwerkelijke vaardigheden heeft dat nooit iets te maken gehad. Het gaat om de interesse van mensen. Wat wil je nu werkelijk leren en waarom? Als iemand een cursus volgt is dat niet per se een teken dat iemand de materie ook boeiend vindt, integendeel. Daarom ben ik ook altijd op mijn hoede als er een formulering is van cursusbehoefte. Willen de betrokkenen het ook echt of niet? En zoja: krijgen ze dan ook echt de ruimte om het geleerde in de praktijk te brengen? Daar wil het namelijk nog wel eens aan schorten.

Vanmiddag vertelde een vriend dat hij vaak een verhaal van mij gebruikt, als er weer eens een ICT’er op zijn werk van z’n neus staat te maken. Dat verhaal gaat over een kennis waar ik ooit een huis van huurde, die zichzelf graag omschrijft als digibeet. Op een gegeven moment kocht hij een flitsende computer met alles erop en eraan, maar hij had geen flauw idee waar hij moest beginnen. Dat interesseerde hem ook niet echt: hij wilde alleen maar kunnen skypen met een dame die hij had ontmoet in Thailand.

Of ik hem dat een keer uit wilde leggen.

Dat wilde ik, uiteraard. Op de bewuste avond vertelde ik zo rustig als ik kon over zijn webcam, de werking van Skype en het oplossen van foutmeldingen. Het viel me daarbij op dat hij niet echt luisterde. Hij was vooral bezig met het uitzoeken van bijzondere jazz, om die vervolgens te draaien op zijn bijzondere installatie. Fair enough. Ik op mijn beurt wist (en weet) immers geen reet van jazz.

Aan het eind van mijn verhaal, dat minstens anderhalf uur duurde, vroeg ik hem of het zo duidelijk was, en of hij snapte hoe zijn webcam werkte. Hij keek me ietwat glazig aan en vroeg:

“Sorry, ik heb niet goed opgelet, met al die jazz, maar waar moet ik nu precies m’n lul hangen?”

Noem het moderne media-educatie. Die is kansloos, als mensen niet werkelijk willen.

@

Afbeelding: Geeks are sexy

12 Reacties

  1. Pieter Offermans schreef:

    Vermakelijk stuk (met dito titel) en ook nog eens de spijker op z'n kop. Wie ooit voor de klas heeft gestaan of een cursus heeft gegeven kan het weten: er is niks erger dan mensen die zijn 'gestuurd'.

  2. Vincent schreef:

    Eerlik gezegd is Jazz ook een veel leuker onderwerp. Echter nu zouden we hem leren wat de computer voor hem kan betekenen voor zijn Jazz-kennis. Ik wwet zeker dat ie dan daarna wwet waar hij z'n l.l moet hangen.

  3. @5886242d91bb6e190579e5f71da9e63f Daar heb je een heel goed punt: altijd uitgaan van het interessegebied van de personen die je iets bij wil brengen!

  4. Robert Krom schreef:

    🙂 Ik denk overigens dat met deze titel je blogpost een plekje in de top 10 van meest gelezen topics gaat worden 😉

  5. Tom Gerichhausen schreef:

    Leuk stuk! Erg herkenbaar.

  6. Robert Krom Het is vakantietijd, maar gisteravond waren er best veel kliks in korte tijd inderdaad. Altijd geinig om te kijken hoe dat werkt 🙂

  7. @d55a21d0bff1eaaf4e006e41e6e62867 Dank je Tom!

  8. bluebaboon schreef:

    🙂 Je hebt gewoon een urban-legend echt meegemaakt 🙂 Over honderden jaren gaat doet dit verhaal nog altijd de ronde 😛

  9. Haha, dat zou helemaal mooi zijn…

  10. robert de Jong schreef:

    hah! Timing, gisteren een iemand gesproken die het niet weten van de naam van zijn provider in alle ernst probeerde weg te wuiven met "ik ben een digibeet". 

  11. robert de Jong Het is een stoplap eerste klas, ongelooflijk soms. Maar goed, zo opereer ik zelf ook altijd zodra er een gereedschapskist opengaat, of een motorkap 🙂

Reageer op Vincent