clear

zoeken

search

Gelezen: Verleiden op internet

24 juli 2011

“Hou bezoekers zo kort mogelijk op je website”

Als je een hoofdstuk durft te openen met deze aanbeveling, onderscheid je je van de gemiddelde internetspecialist. Immers: het gros van die groep specialisten vertelt ons hoe we websites zó moeten inrichten dat bezoekers er lang blijven hangen. Dat geldt niet voor auteur Aartjan van Erkel. Hij schrijft verder:

Internetgebruikers hebben hun vinger op de muisknop, klaar voor de volgende klik. Ze kunnen zo snel door naar de volgende pagina, en dat is ook precies hun bedoeling. Ze hebben een enorme behoefte om de vaart erin te houden. Haastige websitebezoekers vinden het fijn als je hen een handje helpt met tempo maken. Ze komen met een concreet doel naar je site en zien bij aankomst op je homepage graag direct waar ze moeten beginnen. Hun grootste wens is om zo snel mogelijk klaar te zijn met de taak die ze in hun hoofd hebben, en weer weg te kunnen van je website.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar voor mij zijn de woorden van van Erkel heel herkenbaar. Ik breng dagelijks heel wat tijd door, op veel verschillende websites. Mijn geduld is daarbij in de loop van de jaren kleiner geworden: ik verwacht het overzicht, de snelheid en het gebruiksgemak van de beste websites die ik ken overal. Als een site ondermaats presteert, wat dat betreft, haak ik sneller dan ooit tevoren af, tenzij er iets te vinden is dat ik écht nodig heb.

Het is dát perspectief dat Verleiden op internet als uitgangspunt neemt, het perspectief van de gebruiker die al jaren niet meer op het dooie gemakje naar een paar vertrouwde websites surft, maar in plaats daarvan gericht en snel op doelen afgaat, of juist impulsief, via aanbevelingen van vrienden of op andere websites.
In 230 pagina’s legt van Erkel in heldere taal, met een minimum aan internetjargon, uit hoe je een zakelijke website het beste kunt (laten) inrichten. Hij gaat in op het belang van duidelijk zichtbare knoppen voor de meest voorkomende handelingen op websites, op de opbouw van teksten en afbeeldingen én op het scheppen van een band met je bezoekers. Taalgebruik en (niet-) gebruiksvriendelijke webformulieren krijgen ook veel aandacht.

Ik schrijf regelmatig over het ‘web zonder bestemmingen‘ en het afnemende belang van websites (door het nog steeds toenemende belang van aanvullende platformen, met name sociale media). Dat betekent echter niet dat ik vind dat websites er helemaal niet meer toe doen, integendeel. Ieder merk, iedere publicist heeft een moederschip nodig. Zonder moederschip zweven alle ‘satellieten’ doellloos in het rond. Ook daarom is het belangrijk bij te blijven ‘op websitegebied’. Verleiden op internet is een aanrader wat dat betreft.

Sociale media komen er ietwat bekaaid af in dit boek maar dat is juist wel eens goed, voor de focus. De nadruk ligt op de constatering dat het echt niet ingewikkeld is om de eigentijdse websitebezoeker goed van dienst te kunnen zijn. Je internetconsultant doet je misschien iets anders geloven (dat vermoeden zou je althans krijgen, als je een rondje doet langs de sites van bibliotheken, musea en overheidsorganisaties) maar heus: in de basis is het eenvoudig. Van Erkel legt heel begrijpelijk uit waarom dat zo is.

Erkel, A. . (2011). Verleiden op internet: Hoe maak je een website onweerstaanbaar?. Culemborg: Van Duuren Management.

@

6 Reacties

  1. madbello schreef:

    Ik zou het bijna gaan kopen, leuke omslag trouwens.

  2. @madbello:disqus Het is in ieder geval leuk om een keer te lezen. Lenen bij de bieb dan maar? 🙂

  3. Christian schreef:

    Ik volg de blog van Aartjan en herken veel van de onderwerpen die in het boek (dat ik nu aan het lezen ben) de revue passeren. Vlot geschreven, praktische tips. Iedereen die nadenkt over hoe een website er uit moet zien, zou het eens moeten doorbladeren.

  4. @d053cacadc7500c1a2919252eaec8c59 Waarvan akte! Dank.

  5. madbello schreef:

    Ik ben al jaren geen lid van de bieb meer, terwijl ik hele grote naast me deur heb, in het stadhuis van 070 😉

  6. Tsja, je bent niet de enige. Het is eigenlijk wel een logische ontwikkeling ook. Veul concurrentie he…

Reageer op madbello