clear

zoeken

search

Een beroepscode voor informatieprofessionals

25 juni 2011

Van een te veel  aan regels, codes en protocollen is nog nooit iemand opgeknapt, maar handvatten en richtlijnen kunnen wel eens handig zijn. Hoewel competenties vaak worden geassocieerd met gladde managers die niet in staat zijn theorie en praktijk te verenigen zou er m.i. toch meer aandacht aan besteed mogen worden. Wat moet een professional nu eigenlijk weten en kunnen? En in hoeverre kan die professional er op worden aangesproken als hij iets niet weet, kan of doet? Een beroepscode kan helpen bij het beantwoorden van die vraag. Daarom is het interessant om te lezen dat de Vlaamse Vereniging voor Bibliotheek, Archief en Documentatie (VVBAD) een beroepscode heeft opgesteld voor informatieprofessionals. Onder de parafgraaf ‘Het Beroep’ staat het volgende:

  • De informatieprofessional draagt met zijn uitstraling bij aan het positieve imago van het beroep. De informatieprofessional kent de beroepscode en draagt ze uit. Hij heeft een brede belangstelling voor ontwikkelingen op economisch, politiek, sociaal, cultureel en wetenschappelijk gebied. Hij volgt wat er in het beroepsveld gebeurt. Zo is hij onder meer lid van bibliotheekorganisaties en van professionele netwerken en neemt hij deel aan activiteiten en vergaderingen. De informatieprofessional komt op voor de waarden van de bibliotheek.
  • De informatieprofessional komt op voor vrije toegang tot informatie en cultuur. Hij wijst censuur af en discrimineert niet. Hij handelt in overeenstemming met de relevante wetgeving zoals het auteursrecht en de privacywetgeving.
  • De informatieprofessional garandeert op alle vlakken een kwaliteitsvolle dienstverlening. De informatieprofessional staat in voor een onpartijdige, dynamische en efficiënte dienstverlening. Hij stuurt op basis van regelmatige evaluaties de kwaliteit van de dienstverlening en het aanbod bij.
  • De informatieprofessional brengt het principe van ‘levenslang leren’ voortdurend in de praktijk. De informatieprofessional volgt recente ontwikkelingen via literatuur, studiedagen, cursussen en andere informatiebronnen. Indien nodig neemt hij hiertoe zelf het initiatief. 
  • De informatieprofessional onderhoudt een hoge standaard van persoonlijke integriteit. De informatieprofessional streeft ernaar betrouwbare informatie te geven. Hij voert zijn taken uit in overeenstemming met de beginselen van openheid, openbaarheid en onpartijdigheid. 
  • De informatieprofessional heeft een open en onbevooroordeelde houding tegenover zijn collega’s en erkent dat dit een voorwaarde is voor het efficiënt functioneren van de organisatie en de hele beroepsgroep. 
  • De informatieprofessional delegeert en heeft zin voor het aanmoedigen van verantwoordelijkheid. Hij communiceert met zijn collega’s over de gang van zaken in de bibliotheek en is bereid om beroepskennis en -ervaring te delen. Hij werkt samen met andere informatieprofessionals om tot betere professionele competenties te komen. Hij moedigt collega’s aan om deel te nemen aan professionele activiteiten. 

Zijn deze richtlijnen nuttig? Ik vind van wel. Zoals de Vereniging al zegt zul je zelf een interpretatie en invulling aan het geheel moeten geven. De een vindt bijvoorbeeld dat kritisch schrijven over de bibliotheek- of archiefsector het imago van die sectoren schaadt, de ander vindt juist dat zulke uitingen aanzetten tot beweging en verandering. Waar het om gaat is dat je houdt van je vak.

Gerelateerd:
Kerncompetenties voor de Informatieprofessional: zestien illustraties
Na ons de uitstroom?
De nieuwe bibliotheekmedewerker en het cluetrain manifest

@

Attendering: Essentials

2 Reacties

  1. Dapperebas schreef:

    maar waarom kan de code het dan niet alleen bij het laatste houden? De Informatieprofessional houdt van zijn vak.
    Want wanneer je hele bomen en discussies kan voeren over de inhoud van een 'code' dan zegt die hele 'code' niks, nada, nopes en is het zonde van ieders tijd.
    Zoals ik de code lees komt vooral de uitdrukking 'gebakken lucht' in me op.
    Leuk voor aan de koffietafel (of aan de bar. ;o) ) maar niet iets om een soort van officiële status te geven.

  2. Emijnsbergen schreef:

    Daar heb je wel een punt, maar het punt is ook dat er in de branche altjd discussies zijn over de inhoud, de doelen, enz. Het houden van zou genoeg moeten zijn maar is het vast niet voor iedereen. Gebakken lucht associeer ik overigens met verkoop, niet met handvatten als deze.

Reageer op Dapperebas