clear

zoeken

search

Social media experts

26 april 2011

Dat sociale media heet zijn behoeft geen toelichting. Dat veel bedrijven en organisaties er daarom graag ‘iets mee willen doen’ ook niet. Dat die toegenomen vraag er toe heeft geleid dat veel mensen zichzelf verkopen als ‘social media expert’ is ook al logisch. Het is de wet van vraag en aanbod.

De afgelopen weken vroegen verschillende mensen mij waarom ik mezelf niet wat duidelijker presenteer, in die context. Ik ben tenslotte zzp’er en het web, sociaal of niet, komt zo’n beetje uit mijn poriΓ«n. Ik heb daar  over nagedacht en heb geconcludeerd dat ik het eigenlijk wel goed vind zoals het nu is. Dat ik op dit blog een profielpagina heb aangemaakt, en een aantal trefwoorden aan mijn naam heb gekoppeld, is gevoelsmatig al ‘een tikje over de top’. Verder dan dat wil ik eigenlijk niet gaan, omdat ik zelf denk -of in ieder geval hoop- dat ik op die manier het dichtste bij mezelf blijf.
Zakelijk gezien is het misschien niet handig, maar ik wil graag voorkomen dat ik toetreed tot het leger van lieden in strakke pakken die aalglad staan te preken hoe belangrijk het sociale web wel niet is, terwijl ze er zelf slechts in beperkte mate gebruik van maken. Ik begrijp dat het gebeurt, maar wil me daar toch van onderscheiden, op de een of andere manier. Als ik daardoor mooie opdrachten mis, soit. ‘Doen wat je leuk vindt zonder je ziel te verkopen‘, weet-je-nog-wel?

Vanavond liet een zoekopdracht me nog eens zien hoe het allemaal werkt momenteel. Via een Twitterprofiel belandde ik op een pagina waar ik een definitie van sociale media tegenkwam. Een fragment:

Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. 

Nu gaat het mij hier niet om de definitie zelf (ik zou het zelf anders formuleren) maar om de zoekresultaten die je in beeld krijgt als je de gehele tekst in Google plakt. Ik besloot dat zelf te doen omdat ik de definitie eerder vandaag ook elders was tegengekomen. Als je een paar websites onder de loep neemt zie je goed hoe sommige internetbedrijven en individuen het fenomeen aan het portfolio hebben toegevoegd zonder daarbij de indruk te wekken er zelf veel ervaring mee te hebben. Dat geldt natuurlijk niet voor alle treffers, maar het zijn er meer dan je al die bedrijven ‘die iets met sociale media willen’ zou gunnen.

Een bezoekje aan sites als Twittergids.nl leert je dat dit slechts het topje van de ijsberg is. Heel veel mensen presenteren zich, uitermate professioneel, als expert. Die mensen hebben groot gelijk, maar ik kies er toch maar voor om het iets minder professioneel te benaderen.

@

12 Reacties

  1. Jgb schreef:

    Ik lees je al jaren met veel plezier edwin, maar in dit stuk klop je jezelf op de borst, haal je anderen naar beneden en zeg je dan hoe bescheiden je bent… Zo proberen meer zzpers zichzelf te verkopen, maar van mij mag het iets subtieler

  2. Stefan van Hoek schreef:

    Expert, specialist…Men is een social media-goeroe of men is niks.

  3. @Jgb: point taken. Misschien was de bijdrage wel een verkapte poging mezelf toch te verkopen. Daar vlieg ik dan mooi meteen mee uit de bocht. Nog meer reden om mijn vingers er niet te veel aan te branden eigenlijk πŸ™‚

    @Stefan: het G-woord als het hoogst haalbare. Dat kom je ook net iets te vaak tegen. Serieus bedoeld dan ook nog.

  4. Peter de kock schreef:

    Noem jezelf gerust social media expert, desnoods goeroe, maar vermijd het woord coach πŸ™‚

  5. Edwin schreef:

    lol, op die term heb ik nog gezocht, maar je komt het wel vaak tegen in profielen ja. Wordt bijna een uitdaging om een term te verzinnen die nog niet in gebruik is. Webwerker leek me aanvankelijk wel aardig, maar dat is weer wat te breed eigenlijk…

  6. Peter de kock schreef:

    Webwerker klinkt goed @Edwin. En over een paar jaar noem je het 'het nieuwe webwerken' πŸ™‚

  7. JoG schreef:

    Het principe om te trachten 'bij jezelf' te blijven juich ik van harte toe !

    @Jgb Ik lees Edwin's artikel als een zoektocht en ervaar geen 'borstklopperij'.

  8. Dank Joost. Het is ook een zoektocht maar Jgb heeft wel een goed punt. Het gedonder met de info-overvloed en de korte aandachtsspanne van het web is dat het vestigen van aandacht op je werk net zo makkelijk kan ontaarden in te veel boost voor het ego. De scheidingslijn is flinterdun. En zo blijft het altijd zoeken naar balans. Niet te bescheiden maar ook niet te grijs. Learning all the time πŸ™‚

  9. JoG schreef:

    Helaas is mijn uitgebreide reactie tussen omgevallen bitjes verdwenen. πŸ™

    Kern van mijn betoog was dat wanneer je minder tijd aan het vergelijken van jezelf met zelfbenoemde experts besteed je die kunt besteden aan dat waar jij goed in bent.

    En de vraag of en hoe jezelf te presenteren is een op zichzelf staande vraag.

    Ik wens je veel wijsheid en succes !

  10. Daar heb je een goed punt Joost, dank je.

  11. Ron Wessels schreef:

    Mooi geschreven Edwin. Ben ook wel van type 'eerlijk duurt het langst'. Ik denk dat de mensen je toch wel weten te vinden πŸ™‚

  12. Dank je Ron. Daar hoop ik dan maar op πŸ™‚

Reageer op Jgb