clear

zoeken

search

Bibliokermis #11: bibliotheken en reclame

19 maart 2011

In Bibliokermis #11: bibliotheken en reclame vroeg Festina Lente zich onlangs af of bibliotheken zich nu zouden moeten inlaten met reclame in hun gebouwen, of niet. De eerste reactie daarop was een afwijzende. Mijn eerste reactie is ook afwijzend; de wereld is tenslotte al geheel verziekt, wat dat betreft, maar juist dat gegeven biedt ook ruimte voor enige nuance. Is het zo erg dat een bibliotheek als die van Almere kussentjes heeft liggen die zijn gesponsord door de Rabobank? Ik erger me er niet aan, om de doodeenvoudige reden dat ik al zo murw ben gebeukt door die (minimaal) 300 reclame-uitingen per dag, dat ik mezelf er ben voor gaan afsluiten. Ik reageer eigenlijk alleen nog op originele reclames.

Als ik er dan verder over nadenk zie ik eigenlijk best veel mogelijkheden. De marketing van bibliotheken heb ik altijd als matig tot slecht ervaren. Op dat gebied is er nog veel te winnen. Waarom dan bijvoorbeeld niet samenwerken met de uitgevers van boeken, en ook opduiken op fraaie posters of in de virale uitingen van een ander? Als je op zoek bent naar rust of een boek in de bibliotheek, dan zit je niet te wachten op een schreeuwerige advertentie van Burger King. Dat zouden bibliotheken ook niet moeten willen, maar als je een expositie hebt over bijvoorbeeld woninginrichting, waarom dan niet samenwerken met een kapitale partner als IKEA? En dan niet via ordinaire banners en borden, maar via ludiekere kanalen.

Of waarom niet samenwerken met de lokale horeca, als je je toch al richt op de lokale geschiedenis in een project als Middelburg Dronk? Als je de geschiedenis vertelt van etablissementen die zijn gericht op winst hoef je dat laatste aspect ook niet onder stoelen of banken te steken, toch? Daar schrikken de mensen echt niet van hoor.

Mijn reactie is dus eigenlijk: reclame in de bieb? Driewerf neen! Creatieve reclame verbinden aan je dienstverlening? Kom maar door! Cultureel ondernemerschap, of zoiets. Dat ze die bezuinigingen bewaren, daar waar de zon niet schijnt.

Gerelateerd:
Over reclame in (e-)boeken
Reclame, de godganse dag
De bibliotheek en reclame: schoonheid is niets zonder hersens!
Logorama, de vloek van reclame
Virale marketing van bibliotheken een gouden greep?

@

3 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    Als de keus zou zijn bibliotheek vestigingen sluiten of toch maar reclame, sponsoring, deels vrijwilligers, dan zou ik toch kiezen voor het openhouden van de bibliotheek en proberen te kiezen uit de beste van op zich misschien niet zo prettige of sjieke oplossingen. In the USA maar ook andere landen zie je ook allerlei lokale oplossingen, die vaak wel mooie bibliotheken opleveren…
    Rita Niland

  2. Festina Lente schreef:

    Mooie bijdrage; ik zie dat je ook worstelt, maar als het dan toch 'moet' liever iets ludieks en/of stijlvols…

  3. @Rita & Festina:

    Het is inderdaad een ontwikkeling die je aanvankelijk tegen de borst stuit, maar inderdaad: er zijn best varianten die het draaglijk, of zelfs leuk maken. Denk dat meer mensen er zo over denken. Als je het helemaal uitsluit zul je op zoek moeten naar alternatieven, wellicht.

Reageer op Anoniem