clear

zoeken

search

Pageviews: nog steeds dood, nog steeds groot

03 februari 2011

Als organisaties willen uitdrukken ‘hoe een website het doet’ doen ze dat meestal nog steeds in termen van het aantal unieke bezoekers of het aantal pageviews. Sommige organisaties vinden die pageviews zelfs zo belangrijk dat ze bezoekers continu tot doorklikken proberen te verleiden met onderbrekingen in de tekst. Pas als je klikt op “lees hier verder verder” of “meer lezen” krijg je volledige artikel voorgeschoteld. Die ‘jumpbreaks‘ worden uiteraard ook ingezet om een hoofdpagina overzichtelijk te houden, maar evengoed geldt: pageviews zijn nog maar al te vaak leidend.

Eigenlijk is het gek, dat deze vorm van succesanalyse nog zo dominant is. Duizenden websites zijn bijvoorbeeld gebouwd in AJAX, een techniek die het mogelijk maakt dat je binnen een geladen webpagina 1001 dingen kunt doen zonder de pagina te verlaten. Google Reader is daar een voorbeeld van. Meestal laad ik die pagina maar een keer of drie per dag, terwijl ik binnen de pagina de content van honderden websites bekijk. De reguliere statistieken van Google Reader jaag ik daarmee niet bepaald omhoog, maar tegelijkertijd gebruik ik geen andere website zo intensief. Mijn betrokkenheid is hoog. En wat geldt voor sites gebouwd in AJAX, geldt ook voor sites gebouwd in Flash. Lekker belangrijk of de pagina waar een spelletje is te vinden wordt aangeklikt: het gaat er eigenlijk alleen maar om hoe lang iemand dat spelletje speelt, en met hoeveel plezier. Dat zie je in de klikstatistieken echter niet terug.

Misschien wordt het daarom tijd voor andere tools dan Google Analytics c.s. Ik ga me komend weekend in ieder geval eens verdiepen in Mixpanel, een tool die claimt de betrokkenheid van bezoekers te kunnen meten. Voor Mijns Inziens is dat niet relevant, maar voor de bibliotheeksites van morgen des te meer. Je kunt maar op de hoogte zijn van de mogelijkheden.

Gerelateerd:
De pageview is echt dood: inzicht in Feedburner
Sitestatistieken en de nieuwe versie van Google Analytics
Nieuwe methoden voor het meten van internetverkeer
De blogosphere wereldwijd en websitestatistieken via RSS (met Clicky)

@

3 Reacties

  1. Hetzelfde probleem bestaat ook voor het toekennen van ratingcijfers aan televisie programma's. Waar sommige doelgroepen geneigder zijn om de aflevering van hun favoriete programma te downloaden of via hulu te bekijken. Maar waar geen rekening mee gehouden wordt met een serieuze vorm van concurrentie vervalsing. Zeker als je weet dat die cijfers een serieuze impact op reclame inkomsten en al dan niet gecancelled worden van programma's.

    Blijkbaar iets dat zich dus nog overal manifesteert en waar wel héél erg traag op gereageerd wordt.

  2. tiroka schreef:

    Pageviews of aantallen unieke bezoekers is interessant, niet zozeer voor jezelf maar wel voor adverteerders en/of subsidieverstrekkers. Het scheelt voor adverteerders nogal of je advertenties op de site gezien worden door 3 of 3000 mensen.

  3. @Benoit: nu je dat zo zegt, over televisieprogramma's: ik zie wel steeds vaker de vermelding 'inclusief uitgesteld televisie kijken'. Volgens mij wordt daarmee op uitzending gemist gedoeld. Andere varianten zijn waarschijnlijk lastiger te meten?

    @Tiroka: daar heb je helemaal gelijk in, maar ook vanuit dat perspectief zou er meer moeten worden nagedacht over de effectiviteit van reclame. Er zijn ook steeds meer mensen die plugins als adblocker gebruiken, of sites alleen nog lezen via feeds. Daar moet je eigenlijk anders op inspelen. Maar DAT adverteerders de getallen nog steeds belangrijk vinden is waar, vermoed ik.

Reageer op Edwin Mijnsbergen