clear

zoeken

search

Gelezen: Handboek Zoekmachinemarketing, vierde editie

08 februari 2011

In 2006 schreef ik al eens over (de tweede editie) van het Handboek Zoekmachinemarketing, van Keesjan Deelstra. Ik was een en al enthousiasme, toen, en beschouw het boek sindsdien nog steeds als een standaardwerk op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Toen Keesjan mij een paar maanden geleden mailde met de vraag of ik de vierde editie wellicht ook wilde bespreken hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Zo’n werk kun je maar in de kast hebben staan. De vierde editie verschilt bovendien sterk van de uitgave uit 2006. Ik citeer Managementboek.nl:

In deze vierde, geheel herziene uitgave zijn de jongste inzichten over Google Instant, Facebook Search, sociaal zoeken, advertentievormen, onderzoekscijfers, de effectiefste en handigste SEO- en PPC-tools en honderden nieuwe screenshots verwerkt. Tevens staat de auteur stil bij het belang van opkomende sociale media voor zoekmachinemarketing, zoals Twitter, Hyves, Facebook en LinkedIn.

Deze editie is inderdaad verrassend actueel. Het lijkt wel of Deelstra heeft zitten schrijven tot op de avond voordat zijn manuscript naar de drukker ging. Google Instant komt bijvoorbeeld in hoofdstuk 2 aan bod, terwijl het in Nederland nog niet eens beschikbaar was. Deelstra besteedt desondanks 4 pagina’s aan het fenomeen.

Als je de inhoudsopgave van het boek bekijkt, begrijp je dat het te ver voert om daar al te uitgebreid op in te gaan. Feit is dat ik maar een hoofdstuk (10: over ‘betaalde zoekmachineplaatsing’) heb overgeslagen, alle overige las ik met veel aandacht. Spannend wordt zo’n handboek daarbij natuurlijk nooit echt, maar Deelstra’s kennis van zaken, in combinatie met zijn heldere schrijfstijl en de vele illustraties, maken dat je door blijft lezen. Als je een (of meerdere) website(s) onderhoudt of er bij betrokken bent is het gewoon erg interessant om te weten waar zoekmachines wel en niet gevoelig voor zijn, hoe je na kunt gaan hoe een website het doet t.o.v. de concurrentie, hoe sociale media je positie in zoekresultaten kunnen beïnvloeden, enzovoort.

Online vindbaarheid en zichtbaarheid zijn al een paar jaar stokpaardjes van me. Dat heeft alles te maken met feit dat het ondergeschoven kindjes zijn, in bibliotheekland. Vorige week deed ik met een paar collega’s van de bibliotheek Vlissingen nog een testje: we lieten een aantal zoekacties op Google los, rondom boektitels. Pas toen we gingen combineren met een zoekterm als ‘boete’ dook er een bibliotheeksite op, bij de eerste tien zoekresultaten, voor de rest waren het louter sites als Bol.com en Wikipedia, die in beeld verschenen. Er zijn nog werelden te winnen op dat gebied.

Het is daarom dat ik dit boek nogmaals wil aanbevelen bij iedereen die nadenkt over de digitale bibliotheek van nu en morgen. Ik schrijf dat niet omdat ik hoop dat Keesjan mij over vier jaar weer een gratis exemplaar zal toezenden. Dit is gewoon het boek dat je moet hebben, punt. Voor iets meer dan drie tientjes leer je begrijpen wat al die dure internetbedrijfjes je website maar beperkt hebben kunnen meegeven: vindbaarheid. Ik kan je verzekeren dat het een vorm van kennis is waar je nog veel voordeel mee zult kunnen behalen. Je kunt het boek natuurlijk ook gewoon lenen, in de betere bibliotheek.

* Als extraatje krijg je bij dit boek overigens toegang tot -en korting op- SEO Effect, een website die je op basis van Google Analytics verder op weg helpt om je doelen te behalen. Ik kreeg ook toegang maar moet toegeven dat me heb beperkt tot een verkenning. Ik houd me immers maar beperkt bezig met het online aanbieden van een dienst of product. Voor organisaties geldt dat uiteraard niet.

@

3 Reacties

  1. Stefan Wijnberg schreef:

    Zo ontzettend mee eens! Bibliotheken hebben een wereld te winnen op dat gebied. Alleen al in de basis wat betreft description tags, title tags, headers, url structuur, etc. zie je dat de meeste bibliotheeksites tekort schieten. Dat terwijl slechts een beperkt aantal klanten rechtstreeks naar deze websites browsen. Vind ik eerlijk gezegd onvoorstelbaar, zeker als je meerekent dat bibliotheken zichzelf als expert zien op het gebied van het ontsluiten van informatie. Hier moeten we zeker hoger op inschieten, vind ik…

  2. Misschien zou dit boek dan eens verspreid moeten worden in bibliotheken, tijdens NL Leest, van Multatuli c.s. leren we veel, maar niet deze materie 🙂

Reageer op Stefan Wijnberg