clear

zoeken

search

App van de week: NetwerkRadar

06 januari 2011

Als verwende breedbandconsument wil je met één ding niet bezig zijn: je verbinding. Ik beschouw mezelf als zo’n consument. Ik weet nog heel goed hoe langzaam ‘inbelinternet’ was, toen ik er medio 1996 mee begon, maar inmiddels ben ik zo gewend aan snelheid dat ik al als een klein kind loop te mekkeren als de verbinding een paar uur slecht is.
Wat dat betreft kan ik zeggen dat ik over mijn belangrijkste provider, Zeelandnet, meer dan tevreden ben. Er zijn wel eens probleempjes geweest uiteraard, maar die mogen geen naam hebben. Het bedrijf uit Kamperland bedient mij al 14 jaar naar tevredenheid. Dat gold ook voor mijn vorige telefoonprovider, Vodafone. Ik had weliswaar altijd het gevoel dat er meer geld uit mijn zak werd geklopt dan nodig is (niet-gebruikte belminuten vervallen etc.) maar de dekking van het netwerk was altijd goed, overal.

Maar dan T-Mobile. Vorig jaar schreef ik al eens over het hopeloze bereik en de webcare van die provider. De problemen van toen waren na twee weken verholpen maar het is nog steeds zo dat je op veel plaatsen in Nederland slecht of geen bereik hebt. Dat schijnt niet alleen te maken te hebben met de verdeling van het aantal zendmasten, het hangt ook samen met andere factoren. Dat merk je vooral als je een gebouw betreedt: de ene provider geeft het pas op als de gebruiker zich in een betonnen kelder bevindt, de andere is het spoor al bijster als je de voordeur door bent. Dat laatste komt bij T-Mobile vaker voor dan me lief is.

Het is veelzeggend dat het artikel op Wikipedia, over T-Mobile, veel aandacht besteedt aan de netwerkproblemen. Het is ook veelzeggend dat je op de website van het bedrijf zelf veel moeite moet doen als je meer wilt weten over het bereik. Oude links naar ouderwetse formulieren werken ook al niet meer. Redirects? Nope. Het is onbegrijpelijk dat zo’n groot bedrijf daar niet meer aandacht aan besteedt.

Maar dan het nieuws: T-Mobile heeft naar sommige klanten (niet naar mij) een SMS gestuurd, waarin wordt aangeraden gebruik te maken van de app NetwerkRadar, die vorig jaar gelanceerd werd door Oberon Interactive. Ik heb die app gedownload en zal ‘m gebruiken ook. De eerste melding is de deur al uit. Aan NetwerkRadar zal het niet liggen, dat is een overzichtelijke en gratis toepassing. Nu rijst alleen wel de vraag of T-Mobile ook iets gaat doen met al die klachten.

Dat lijkt me wel verstandig, want ik spreek eigenlijk nooit mensen die tevreden zijn over de provider. Velen zijn niet van plan om hun contract te verlengen. Tot november 2010 had T-Mobile daar nog niet veel last van, maar het kan bijna niet anders dat daar verandering in gaat komen. De eerste contracten verlopen, binnen nu en 12 maanden, en andere andere providers mogen de iPhone nu ook verkopen en faciliteren. Je kunt alleen maar hopen dat die concurrentie nu wel tot een oplossing leidt.

@

4 Reacties

  1. Judith Pietersma schreef:

    Ik had um ook al gedownload uit de appstore en ondertussen een meting (slecht-slecht-slecht) gestuurd aan T-mobile!

  2. @Juut: drie keer slecht, midden in Rotterdam? Dat is toch ook wel opmerkelijk. Merkte het vorige keer ook in Utrecht. Zou dat dan toch te maken hebben met de intensiviteit van het gebruik (veel mensen)?

  3. Dag Edwin,

    Leuk dat je over onze app schrijft! Ik kan je vertellen dat we inmiddels meer dan een miljoen scans hebben geregistreerd en dat de gegevens nu beginnen te leidem tot goede keuzes van T-Mobile voor uitbreiding van hun netwerk.

    Laten we hopen dat het gebruik van NetwerkRadar de Nederlandse providers daadwerkelijk laat beseffen dat onze ervaring van het netwerk afwijkt van die van hun eigen metingen.

  4. @Oberon: dank voor de feedback. Mooi om te lezen dat het ook vruchten afwerpt! Goed bezig.

Reageer op Edwin Mijnsbergen