clear

zoeken

search

TMG koopt Hyves

01 november 2010

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft Hyves gekocht. Dat is groot nieuws. De vraag die iedereen meteen stelt is uiteraard ‘wat heeft TMG betaald’? En juist op die vraag wordt vooralsnog geen antwoord gegeven door de woordvoerders. Dat blijft dus nog even gissen.

Overnames in de media draaien om bereik en geld. Daarom is het interessant om je af te vragen waarom TMG Hyves koopt, en waarom juist nu. TMG kocht ooit ook het netwerk Sugababes/Superdudes, maar kreeg daar al vrij snel spijt van. Hyves is echter van een ander kaliber. Het is nog steeds het grootste sociale netwerk van Nederland.

Het beeld wordt al iets scherper als je kijkt naar de doelstellingen en bedrijfsresultaten van beide bedrijven. Uit het artikel Hyves na de hype (PDF, Het Financieele Dagblad) leer je dat Hyves weliswaar een voor Nederlandse begrippen enorm bereik heeft, maar over 2009 ‘slechts’ 20 miljoen omzet draaide. Uit het TMG’s jaarverslag over 2009 (PDF) kun je opmaken dat het bedrijf zeer actief is op het web, maar dat de inkomsten uit internet nog niet in de schaduw kunnen staan van de inkomsten uit andere media.

Daarom is het ook interessant om je te verdiepen in de activiteiten en merken van TMG. Ik had dat zelf nog nooit gedaan en wist alleen dat Telegraaf, GeenStijl, Sp!ts en Privé eigendom waren van het bedrijf. Dat bleek een knap staaltje onwetendheid te zijn. TMG bezit zoveel meer. Ook de lijst met websites is indrukwekkend. Succesnummers als Relatieplanet, Habbo en Speurders.nl? Eigendom van TMG.

Vanaf pagina 24 van het jaarverslag kun je lezen wat TMG doet met internet, en waarom. TMG wil de activiteiten uiteraard uitbreiden. In die zin is de overname van Hyves een logische stap. Of het ook slim is, is een tweede. Dat hangt af van het aankoopbedrag en heel veel andere factoren. Ik heb te weinig verstand van investeringen om het goed in te kunnen schatten maar denk wel dat Hyves’ hoogtepunt al achter ons ligt. Dat betekent niet dat het netwerk geen toekomst heeft, integendeel zelfs, maar het betekent misschien wel dat TMG heel behoedzaam zal moeten opereren. De leden hebben meer alternatieven dan ooit tevoren. Nog meer reclame zal door velen beantwoord worden met een vertrek van het netwerk. De weg van innovatie is de enige juiste.

Gerelateerd:
Hyves loopt niet zomaar leeg
Hyves.nl: flink uit de kluiten gewassen
Het web is van ons, niet van hen
De wijze woorden van Rupert Murdoch…in 2005
Machtig

@

14 Reacties

  1. Michael Minneboo schreef:

    Het is wel Hyves wat de klok slaat de laatste dagen, maar dat komt vooral omdat ik op twitter veel tweets voorbij zien komen waarin mensen oproepen om vooral je Hyves-account te wissen. Iets wat overigens al voor de overname aan de gang was. Het zal mij worst zijn: ik heb al drie jaar geen last meer van Hyves.

  2. @Michael: ben zeer benieuwd naar de verschuivingen, de komende jaren. Ik houd de account voorlopig aan, maar dat is ook niet omdat ik er zo gek veel mee doe. Last heb ik echter ook niet echt van. Blijf het voorlopig beschouwen als een van de interactieve adresboeken.

  3. tiroka schreef:

    Ik doe ook bijzonder weinig met Hyves (meer met FB en twitter) maar zag via de mail dat ze wel bezig zijn met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen (o.a. hyves tv geloof ik). Misschien hopen ze zo weer meer mensen op hyves te krijgen?

  4. Ik heb het vermoeden dat het aantal actieve hyvers achteruit gaat.

    Op de Bibliotheek hyve zie je het ledental wekelijks afnemen en zijn het vooral auteurs en uitgevers die de inhoud bepalen. Gek genoeg zie ik bij de JeBibliotheek hyve het aantal leden juist groeien naar de 1000 toe. Maar hoe lang dit nog doorgaat durf ik niet te zeggen.

    De enige berichten die ik op mijn persoonlijke hyve krijg zijn spamberichten (nieuwsbrieven). Gesprekken met vrienden vinden inmiddels veel meer op Facebook en Twitter plaats.

    Dus ik vermoed dat het een zinkend schip is waarin TMG investeert.

  5. Mark Deckers schreef:

    Tja, van telegraaf naar geenstijl naar powned naar hyves. Ik denk dat het een respectabel rijtje is dat ook wel bij elkaar hoort. Ik denk dat doelgroepen redelijk op elkaar aansluiten. Dus ik denk dat TMG hier een hele bewuste keus maakt. Een ondernemende keus. Zet daar tegenover dat de publieke omroep de discussie al voert over halvering van internetactiviteiten en dat de Volkskrant ook flink snijdt in de internetafdeling.

    Wie in kranten zit moet heel hard zijn bakens verzetten. Daarbij heb je twee keuzes: of veel diverser worden zoals TMG doet of juist terugtrekken op je core business zoals de persgroep nu doet.

  6. @Tiroka @Wilma: er zullen ongetwijfeld nu dingen ontwikkeld blijven worden, maar de invloed van TMG zal ook nog wel merkbaar worden. Las vanavond ook dat de eerste ads in de tijdlijn van Twitter zijn verschenen: je kunt misschien wel stellen dat alles wat populair wordt op termijn in de greep van geld komt…en zo schuift alles dan weer door naar nieuwe platformen en kanalen. De tijd zal het ons leren.

    @Mark: dat de Volkskrant zo snijdt was me helemaal ontgaan, maar ik geloof je meteen. Je moet duidelijke keuzes maken. Wel een tolpoort of niet. Wel sociale media of niet. Terug naar de kern of vernieuwen. Het klinkt best logisch. Ben benieuwd wat uiteindelijk de beste keuze zal blijken te zijn.

  7. JoG schreef:

    Ik denk ook dat Hyves al over z'n top heen is. Goed van de oprichters dat ze nu 'tijdig' verkopen. En waarom TMG dan toch nu wil kopen? Onwillekeurig moet ik aan World Online denken…

    Maar goed, ik mag er denk ik van uitgaan dat de verhoudingen tussen omzet, winst en enkele andere kengetallen van internetbedrijven inmiddels goed beoordeeld kunnen worden door investeerders. 'Het internet' is niet nieuw meer.

    Jouw 'blijven innoveren' advies kan leiden tot een prima toekomstperspectief. Ik denk echter aan berichten dat bedrijven als Hyves niet voldoende gekwalificeerde programmeurs konden / kunnen (?) vinden… Dan wordt innoveren best moeilijk.

    Hyves gaan 'melken' met advertenties… Als ze zo rendement denken te halen zullen ze dat vast 'gewoon' doen.

  8. @Joost: denk dat je gelijk hebt. Het wordt in ieder geval reuze interessant om te volgen allemaal. Kan je weer veel van leren. Positief of negatief. De oprichters voor m'n gevoel inderdaad wel goed.

  9. JoG schreef:

    Een interessant bericht in dit verband 'Site toont strijd Facebook tegen Hyves' De site waar het om gaat is 'Hyves of Facebook'.

    Inderdaad reuze interessant allemaal.

  10. JoG schreef:

    Vaarwel Facebook.

    "… tegenwoordig bindt iedereen niet alleen echte vrienden virtueel aan zich, maar ook nog een hele serie vage kennissen.

    De mening van anderen
    Maar is dat wel zo normaal? Niet volgens filmmaker Joep van Osch, die samen met Casper Eskes de intrigerende korte film Farewell Facebook maakte als vrije opdracht van de Filmacademie. De film maakt het virtuele reëel, met bijvoorbeeld voortdurend mensen die hem vriendschap aanbieden, die hij vervolgens moet bevestigen of negeren. Van Osch keert zich in de hoofdrol uiteindelijk af van Facebook…."

    -> Farewell Facebook (Short film about Digital Suicide).

  11. Tsja, daar zit wat in…maar het blijft een kwestie van hoe je het benadert. Vergelijk je het met echte vrienden, of is het een digitaal en intereactief adresboek? Of iets daar tussenin.

    The eye of the beholder…

Reageer op JoG