clear

zoeken

search

Het Trendrapport Computer‐ en Internetgebruik 2010 

28 november 2010

Deze maand is het trendrapport Computer‐ en Internetgebruik 2010 (PDF) van het Center for e‐Government Studies van de Universiteit Twente verschenen. Ik ben vandaag nog te lui om de managementsamenvatting op pagina 74 te beschrijven. Omdat ik echter vind dat het belangrijk is dat we op de hoogte zijn van internettrends (we willen ons publiek per slot van rekening ook online bijzonder graag bereiken) ben ik zo vrij om een stukje van de samenvatting van Mijn Kind Online over te nemen:

Internet wordt steeds meer een dagelijks gebruikt volksmedium. Vooral laagopgeleiden maken gebruik van ‘tijdrovende’ internettoepassingen: chatten, online gamen en YouTube filmpjes bekijken. Dit in tegenstelling tot Nederlanders met een HBO of wetenschappelijke opleiding die het internet primair inzetten als informatiemedium voor educatie en carrière.

Het verschil tussen mannen en vrouwen op internet is nagenoeg verdwenen, vooral door invloed van sociale media als Hyves, Facebook en Twitter. Gemiddeld gebruiken mannen internet dagelijks 3 uur. Vrouwen besteden hier 2 uur en 30 minuten aan.

Het internet wordt nog steeds vooral gebruikt als informatiemedium. Nederlanders gebruiken internet wel steeds vaker voor (sociale) communicatie, ontspanning en entertainment en het doen van transacties zoals het online kopen en verkopen van producten. 14% van de Nederlanders doet dagelijks aan online gaming.

In Nederland wordt het internet opvallend weinig gebruikt voor opleiding en scholing.

Slechts 10% gebruikt internet voor telewerken. Nederlanders tussen 16 en 35 jaar gebruiken internet intensiever dan mensen van 35 jaar en ouder. 55 Plussers maken duidelijk meer gebruik van internet bij telewerken.

Werelden te winnen, beste mensen. Wie wil je bereiken en waarom…en hoe denk je dat vervolgens te gaan doen? Als je kiest voor alle doelgroepen heb je misschien wel een probleem.

@

Afbeelding

2 Reacties

  1. tenaanval schreef:

    Leuk plaatje 😉

    Ook interessante informatie hoor, maar 't plaatje trekt de aandacht. Ben overigens wel benieuwd naar dat rapport, ga 't ooit nog eens lezen. Ooit, als ik heel veel tijd heb….

  2. Keuzes, altijd maar weer die keuzes 🙂

Reageer op Edwin Mijnsbergen