clear

zoeken

search

Een onbezorgde en betrokken connector, mag dat ook?

26 november 2010

Altijd interessant, die klantsegmentatie. We hadden al eens de ‘welvarende genieters en jonge stedelingen‘ (‘De klant is Koningin’), ‘de innovators en de late meerderheid‘, de cultuurminnaars en de cultuurmijders en nu komt de Publieke Omroep met een eigen model, met daarin groepen als ‘kritische verdiepingzoekers’ en ‘zorgzame duizendpoten’. Het gehele model is te vinden in een PDF op kijkonderzoek.nl.

Typisch dat ik mezelf weer eens niet tot een bepaald segment wil rekenen. Een snufje 1, 3 en 8 zou ik denken. Gemiddeld dan hè?

@

4 Reacties

  1. Festina Lente schreef:

    Ik had je toch meer onder 7 geplaatst…

  2. Bas schreef:

    Een indeling valt nog wel te maken, maar zoals met de De klant is koningin zijn de groepen heel moeilijk aan collecties te koppelen. Mensen blijken ook qua smaak meestal wat ingewikkelder en onsamenhangender in elkaar te steken dan de marketeers wensen.
    Het is prima om met klantsegmentatie te werken maar verwacht er geen wonderen van.

  3. Luud schreef:

    Ik word langzaamaan doodziek van die doelgroepenanalyses. Mensen laten zich niet in groepen vangen en je richten op zo'n groep blijft als schieten met hagel.

    Kost een hoop geld. Je kunt je beter op je klanten richten en niet op je potentiële klanten.

  4. @Festina: ha! Zie ik zo bleek soms?

    @Bas: daar heb je gelijk in. Zouden er veel bibliotheken zijn die dat wel doen?

    @Luud daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Je moet goed zorgen voor je bestaande klanten inderdaad, maar in bibliotheken zijn die klaten toch nog vrij divers, ondanks het feit dat sommige groepen duidelijk in de meerderheid zijn.

    En je alleen richten op je bestaande klanten is uiterst tricky. Daar zijn er in de tussentijd heel veel van weggelopen.Bedrijven als Nintendo en Microsoft (om maar eens twee voorbeelden te noemen) koesteren hun bestaande publiek ook, maar zoeken wel naar ingangen bij andere groepen. Eerst was het de hardcore gamer, nu zijn het complete families. Dat legt ze niet bepaald windeieren.

    Zij hebben natuurlijk ook veel meer geld, maar toch: als je de mogelijke klant van morgen vergeet kun je ook wel stoppen, denk ik.

Reageer op Festina Lente