clear

zoeken

search

Nog eens 90-9-1

21 oktober 2010

Social Signal werkt aan een reeks, Social media for small organizations. In de meest recente aflevering komt het welbekende 90-9-1-principe nog eens aan bod. Ik vind die bijdrage interessant omdat ik merk dat, ondanks het feit dat iedereen weet dat vaak slechts een klein deel van (online) gemeenschappen ‘meer doet dan publiek zijn’, er in artikelen en interviews nog steeds hoopvol wordt gesproken over de bijdragen die klanten ‘straks op de nieuwe website’ zullen leveren.

Dat hoopvolle leidt ertoe dat er nog steeds veel energie en geld wordt gestopt in de creatie van nieuwe discussie- en actieplatformen. Iedereen is daar uiteraard vrij in, maar ik zou toch willen aanbevelen dat zulke plannen nog eens goed worden doorgedacht, voordat ze in de praktijk worden gebracht. Als je een uitzondering wilt zijn zul je in alle opzichten boven de middelmaat moeten uitstijgen. Dan moet je provoceren, tot denken aanzetten, meerwaarde bieden of gewoonweg interessant zijn. Dat is verduiveld lastig.

We’re always open to the possibility of an exception. But here’s the thing: if your organization is the exception, and you approach your social media efforts based on the 90-9-1 rule, your members will hop on board, your members will engage more and more actively, and your community will grow very quickly. On the other hand, if you bet on being that very rare exception to the 90-9-1 rule, and your membership turns out to be even close to typical in their lurking and participation rates, you’ll have spent a lot of money to build something that can’t really survive in the face of low participation.

@

6 Reacties

  1. Bas schreef:

    Er wordt inderdaad wat te lichtvaardig gedacht dat de mogelijkheid bieden voor inbreng van klanten direct ook tot grote klantinbreng leidt. Lezers hoeven helemaal geen schrijvers of denkers te zijn.
    Je ziet dat probleem nu al opduiken bij de inbreng van klanten bij het invulling geven van wiki's e.d. Je kunt meestal slechts rekenen op een enkele enthousiasteling en zeker niet op de inbreng van de doorsnee bezoeker.

  2. @Edwin,
    Wat ik me afvraag is: heb je ooit wél meer van sociale media verwacht? Ik bedoel voor de bibliotheek?

  3. @schrijver: eigenlijk wel ja. Maar je schudt de naïviteit na een tijdje wel van je af he 🙂

  4. Eerlijk gezegd heb ik er nooit erg in geloofd, maar wát ik er in zie heb ik toch wel mooi van jou meegekregen 😉

  5. Tsja. Die naïviteit hangt samen met het feit dat ik in soc. media an sich juist wel ontzettend veel mogelijkheden zie, en ook legio voorbeelden ken van dingen die er mee en door tot stand kwamen. Dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat mensen en organisaties het NIET oppakken.

    Maar daar had ik even buiten de mysterieuze krachten van de bibliotheekwereld gerekend 🙂

Reageer op v/h schrijverdezes