clear

zoeken

search

De toekomst van het vak: meevloeien met de informatiestroom

09 oktober 2010

Een korte aandachtsspanne. Een web zonder bestemmingen. Sociale netwerken.Vloeibare intelligentie. Digitale curatoren. Het real-time web. Zoeken dat vragen is geworden. Behoefte aan duiding.

Als je nadenkt over de toekomst van de informatiebemiddeling zijn dat ontwikkelingen waar je vroeg of laat op zult stuiten. Het is alleen niet zo eenvoudig om van die ontwikkelingen een consistent verhaal te maken en aldus een helder beeld van de toekomst te schetsen. Nu heb je eindelijk die cursus sociale media gevolgd maar dan besef je dat niemand je heeft verteld waar je moet beginnen. Waar de relevantie begint en eindigt. Dat je eigenlijk altijd achter de feiten aanloopt. Fraai is dat. Laat het dan maar helemaal doen. Je hebt het tenslotte al druk genoeg.

Begrijpelijk, maar we mogen niet vergeten dat we er middenin zitten. Het begint nog maar net. Het moet nog uitkristalliseren. Daarom is het fijn als je af en toe een artikel voorgeschoteld krijgt dat hout snijdt. Dat goed uitlegt wat de stand van zaken op dit moment is. Streams of Content, Limited Attention: The Flow of Information through Social Media, van Danah Boyd, is zo’n artikel. Jeroen de Boer attendeerde mij er gisteren op.

Het gaat om het ‘meevloeien met de informatiestromen’. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar kijk hoe iedereen zich nog steeds richt op websites als bestemmingen, ordening in de vorm van thema’s en op bezoekers als een brede en heterogene doelgroep..en je begrijpt waar de plank wordt misgeslagen. Als je relevant wilt blijven moet je zorgen dat je geleidelijk (of liever nog: snel) transformeert tot ‘het nieuwe type informatiebemiddelaar’ waarover Boyd spreekt in de paragraaf ‘Power’.

To be relevant today requires understanding context, popularity, and reputation. In the broadcast era, we assumed the disseminators organized information because they were a destination. In a networked era, there will be no destination but, rather, a network of content and people. We cannot assume that content will be organized around topics or that people will want to consume content organized as such. We’re already seeing this in streams-based media consumption. When consuming information through social media tools, people consume social gossip alongside productive content, news alongside status updates. Right now, it’s one big mess. But the key is not going to be to create distinct destinations organized around topics; the key will be to find ways in which content can be surfaced in context, regardless of where it resides.

Making content work in a networked era is going to be about living in the streams, consuming and producing alongside “customers”—consuming to understand, producing to be relevant. Content creators are not going to be able to dictate the cultural norms just because they can make their content available; they are still accountable to those who are trafficking the content.

As we continue to move from a broadcast model of information to a networked one, we will continue to see a reworking of the information landscape. Some of what is unfolding is exciting; some is terrifying. The key is not to be all utopian or all dystopian but to recognize what will change and what will stay the same. The future of Web 2.0 is about streams of content. If we want to help people, we need to help them be attentively aligned—”in flow”—with these information streams.

@

Foto via Timmietovenaar

4 Reacties

  1. Festina Lente schreef:

    In flow en zorgen dat je niet platgedrukt wordt!

  2. Precies! Go with the flow, the flow…

  3. Daan schreef:

    Dank voor de tip.

Reageer