clear

zoeken

search

Foursquare check-ins in Nederlandse bibliotheken

22 september 2010

De nieuwe versie van Foursquare stelt niet veel voor. Eigenlijk stelt Foursquare sowieso niet veel voor. De locatiegebaseerde toepassing heeft weliswaar meer dan drie miljoen gebruikers, maar op wereldschaal is het dan nog steeds een nicheproduct. Desondanks vond ik het aardig om het voorbeeld van Musings about librarianship te volgen en eens te kijken hoeveel check-ins Nederlandse bibliotheken tot nu toe hebben. Ik heb daarbij niet naar dubbelingen of meerdere vestigingen gekeken:

Amsterdam 1019
Rotterdam 192
Den Haag 102 
Almere 128
Utrecht 68
Enschede 220
Middelburg 37
Maastricht 24
Delft 175

Amsterdam steekt er met kop en schouders bovenuit, ik had eigenlijk niet anders verwacht. Toch vraag ik me af: ken jij een Nederlandse bibliotheek met meer check-ins?

@

8 Reacties

  1. Anoniem schreef:

    Voor wat het waard is, Bibliotheek Breda komt met Centrale (27) en het kleinere Brabantpark (45) op 72 checkins. Voor zover de dagkoersen uit Breda 😉

  2. Bart Linssen schreef:

    De score van Maastricht komt Mede door een Medewerker 😉

  3. Dank Breda!

    @Bart: dat is in Vlissingen, Goes en (in mindere mate) in de ZB ook zo. En Enschede ook, zag ik. We zijn mediactiever dan onze klanten ^^

  4. Maar wat doen wij als bibliotheken eigenlijk met of aan foutsquare? Heb ik als klant voordeel als ik vaker incheck bij de bibliotheek?

    Als wij als bibliotheken niets met foutsquare doen, dan zeggen deze cijfers helemaal niets over foursquare in relatie tot de bibliotheek. Maar meer over foursquare en het gebruik van deze dienst.

    Pas als wij als bibliotheken ons actief op foursquare zouden bewegen, extra diensten of service bieden oid, pas dan worden deze gegevens interessant om bij te gaan houden.

    Nu zijn het slechts cijfers waar wij eigenlijk geen waardeoordeel aan kunnen koppelen. (tenzij dit interessante cijfers kunnen zijn voor jaarverslagen en subsidieverstrekkers :))

  5. Jouke schreef:

    053 doet het niet slecht zeg!
    (Hoe zou dat nu toch komen?? :-))

    Ben het wel met Jeroen eens.
    Ik wil inderdaad (moet nog overleggen) eens een voordeelactie doen hiero, gewoon om eens te kijken (gratis dvd lenen, kop koffie, klein presentje iets in die richting).

  6. Een waardeoordeel heb ik dan ook achterwege gelaten. Zegt verder inderdaad helemaal niets. Maar dat geldt natuurlijk ook voor stations en wat dies meer zij. Zoveel wordt er nog niet met Specials gewerkt, hoewel ik ze wel steeds vaker zie opduiken, op de telefoon.

    Feit is wel dat je er vrij eenvoudig mee aan de slag kunt…maar de vraag is hoe interessant dat nu al is.

  7. Gerard Bierens schreef:

    Foursquare mag globaal dan niet veel voorstellen, maar hoeveel locaties, gebouwen en andere objecten hebben die 3 miljoen gebruikers samen in heel korte tijd al vastgelegd?

    Ik maak graag de vergelijking met een bibliotheekcatalogus, want in feite doet 4square hetzelfde. Ze leggen metadata van een object vast, gekoppeld aan een locatiecode. Waar bibliotheken heel gewichtig doen over titelbeschrijvingen, vertrouwt 4square op de wijsheid van de massa. Resultaat: 4square heeft binnen een jaar ongeveer alle objecten in de (westerse) wereld vastgelegd. De bibliotheek daarintegen…nou ja, dat verhaal is bekend.

  8. Daar heb je een heel goed punt Gerard. Dank voor je input!

Reageer op Gerard Bierens